Samarbete mellan Dalarna Science Park och Samarkand2015

​SAMARBETE MELLAN SAMARKAND2015 OCH DALARNA SCIENCE PARK

SAMARBETE MELLAN SAMARKAND2015 OCH DALARNA SCIENCE PARK

Sedan ett par år har de båda organisationerna AB Samarkand 2015 i Ludvika och Dalarna Science Park med basen i Borlänge, arbetat tillsammans. Nu finns också ett partneravtal undertecknat mellan organisationerna med överenskommelse om bl a samverkan för näringslivsutveckling. Samarbetet synliggörs tisdagen den 7 maj då en partnerskylt med Dalarna Science Park skruvas upp utanför fastigheten till Samarkand 2015.

-Vi vill båda arbeta för en gemensam utveckling av näringslivet i Dalarna, säger Lars Lindblom, vd på AB Samarkand. Tillsammans kan vi med våra nätverk och kompetenser bredda arbetsmarknaden och stärka näringslivet. Samarkand har en styrka som regionalt utvecklingsbolag med ett 40-tal medlemsföretag vilka representerar både privat och offentlig sektor samt akademi. Här kan vi bidra med kompetens och kontakter inom t ex elkraftteknik, infrastruktur, akademier och med kopplingar till regionens prioriterade kunskapsområden, menar Lars Lindblom.

Avtalet sträcker sig från 2018 framtill utgången av år 2020 men kan förlängas om ingen av parterna säger upp det.

-Det känns riktigt bra att vi visar upp ett gemensamt partnerskap mellan våra båda organisationer, säger Sture Ericsson, vd på Dalarna Science Park. Tillsammans blir vi starkare och från vår sida kan vi vara en aktiv, stärkande och kompletterande
resurs till Samarkand. Vi kan också bidra till att öka förutsättningarna att möta
behovet av innovation och förnyelse i västerbergslagen, menar Sture Ericsson.

Tillsammans ska de båda organisationerna utvärdera idéer och möjligheter till gemensamma projekt och samarbeta med kunskapsstärkande aktiviteter för utveckling och näringslivsutveckling.

För mer information: kontakta Lars Lindblom, Samarkand2015, 070-604 65 15eller Sture Ericsson, Dalarna Science Park, 070-826 28 77.
Media hälsas välkomna till Samarkand, Fredsgatan 25 den 7 maj kl 11.

Dalarna Science Park är en innovationsarena som stödjer utveckling av människor och företag med tillväxtambitioner. Vi vill bidra till högkvalitativ näringslivsutveckling i Dalarna till nytta för företagens konkurrenskraft och innovationsförmåga. Välutvecklade processer erbjuds till såväl nya entreprenörer som etablerade företag.

Samarkand2015 har verksamhet i Ludvika och Smedjebackens kommuner. Samarkand har ett 40-tal ägar-och medlemsföretag som representerar både privat och offentlig sektor samt akademi. Vi arbetar inom fem huvudområden; personal och kompetensförsörjning, breddad arbetsmarknad, High Voltage Valley, infrastruktur och strategiskt utvecklingsarbete. Inom det sistnämnda området drivs såväl forskningsprojekt som ett antal arbetsgrupper.

Dalarna Science Park är en innovationsarena som stödjer utveckling av människor och företag med tillväxtambitioner. www.dalarnasciencepark.se