Senaste nytt från Stiftelsen Teknikdalen - Ideas Into Business 2015

Senaste nytt från Stiftelsen Teknikdalen - Ideas Into Business 2015

Nyhetsbrev - Ideas into business # 8 2015

Nu är det snart jul igen och flera av oss firar med vänner, mat och klappar. Men många runt ikring oss får ej uppleva den glädjen och värmen. I år tänker vi på dem som inget har och skänker vår julgåva till Rädda Barnen.
Önskar du glädja ett barn som kanske inte får någon klapp i år? Kom och lägg något i julklappssäcken. mitt emot entren i Teknikdalen, under vecka 50. Allt förmedlas genom Martina Bergmans projekt "Julklapp till alla". Välkomna också och lyssna på Martina den 10 december kl 12 i Teknikdalen. Kostnadsfritt!
Ann-Louise Larsson, kommunikationsansvarig  www.teknikdalen.se

Se ljuset i mörkret!

Så är vi då inne i årets mörkaste tid. Julen står för dörren och nyår väntar runt hörnet. Det är mörkt och kallt i vårt län och många av oss ser fram mot den ledighet som helgerna ger möjlighet till. Hösten är ofta slitsam och även om årets julhelg inte är den bästa när det gäller att få långledigt med minsta möjliga uttag av semester så är ledigheten välkommen. Att få tid till  terhämtning är viktigt och måste få prioritet för att vi ska orka prestera bra i våra olika arbeten.

MÅNGFALD skapar tillväxt och utveckling
I nydesignat format presenterar vi det senaste som är på gång inom Stiftelsen Teknikdalen. Läs om profilen Tiina Ohlsson. Hon brinner för samhällsutveckling och med en blandning av finskt sisu, humor och yoga tar hon sig an det nya jobbet som regiondirektör för Region Dalarna.

Business Start- testa din affärsidé
Har du eller känner du någon som har en spännande affärsidé och vill utveckla den till ett framgångsrikt företag? Passa då på att söka till Business Start och lär dig mer om hur du kan utveckla din affärsidé och bli ett tillväxtföretag.

Intresserad av den kinesiska marknaden men orolig för att kopieras?
Vi bjuder i början på februari in till ett intressant seminarium om hur du på bästa sätt skyddar dina produkter och ditt varumärke på den kinesiska marknaden.  China IPR SME helpdesk som arbetar med immateriella rättigheter i Kina, skickar en av sina experter som föreläsare och Xu Min som arbetar på Dalarnas representationskontor i Wuhan kommer att finnas på plats för att berätta om kontoret och vad han kan hjälpa till med

Affärsutvecklingscheckar för internationalisering 2015
OBS! Ansökningstiden är förlängd till och med 20 januari 2016 och gäller nu endast miljöteknikföretag.  Tillväxtverkets affärsutvecklingscheckarna är ett stöd för små företag som vill förbereda en internationalisering, eller som redan säljer utomlands och vill bredda marknaden ytterligare. Det kan handla om export, import eller internationella samarbeten. Företaget ska ha 2–49 anställda och omsätta minst tre miljoner kronor. Checkarna ska användas för att köpa extern kompetens.

Film - Cirkulär ekonomi för ökad affärsnytta
"Cirkulär ekonomi" hette eventet som Stiftelsen Teknikdalen genomförde tisdagen den 24 november i samband med Falu kommuns näringslivsvecka. Hållbarhetsexpert Sandra Kinnaman Nordström från The Good Tribe föreläser. Se filmen och välkommen att kontakta Stiftelsen Teknikdalen för mer information. Mailadress: stiftelsen@teknikdalen.se eller per telefon 0243-24 64 00

God Jul och gott nytt år!
God Jul och Gott nytt år önskar all personal på Stiftelsen Teknikdalen. I år väljer vi att ge en julgåva till Rädda Barnen för att hjäpa fler barn som befinner sig på flykt. Fler barn kan då få förnödenheter och skydd, fortsätta att gå i skolan och få en tryggare framtid. Vi passar på att ta lite ledigt mellan jul och nyår och för en del av oss även fram till och med trettonhelgen. Därför kan det vara lite svårt att nå oss. För direktnummer till personalen, titta gärna under KONTAKT. Vi ses igen på det nya året!

Sture Ericsson VD