Teaterföreställningen Noshörningen lyfter frågor om inkludering och normalisering. Spelas och diskuteras i Dalarna Science Park 24 februari av teatergruppen Nomad.

​TEATER NOSHÖRNINGEN om inkludering och normalisering

TEATER NOMAD: NOSHÖRNINGEN + TRENDER I LANDET LAGOM

Välkommen till två föreställningar på temat inkludering och normalisering som arrangeras inom ramen för projektet Scandinavian Heartland.

Eugene Ionesco skrev Noshörningen några år efter andra världskriget. Pjäsen skildrar på ett humoristiskt och träffsäkert sätt hur lätt vi människor ger efter för flockmentaliteten. Det som är absurt ena dagen, kan ha förvandlats till norm nästa.

Trender i landet lagom är en lekfull tidsresa full av teater och sång, som kommer få dig att förundras över historiens vingslag.

MER OM NOSHÖRNINGEN

Av: Eugene Ionesco
Regi: Jennie Rydén

När? Den 24 januari kl. 09:30-12:00
Var?
Teknikdalen (Hörsalen), Borlänge

Det är en vanlig dag, i en vanlig stad. Två vanliga vänner träffas på ett vanligt café. Men så hörs ett bröl, och plötsligt stormar en noshörning förbi. Det tillhör ju det ovanliga. Fast tänk om gatorna fylldes av noshörningar? Om hårdhudingarna blev allt fler och människorna allt färre? Då skulle väl ändå det naturligaste valet vara att bli noshörning?

WORKSHOP

I samband med framförandet av ”Noshörningen” genomförs även en workshop, där vi arbetar kreativt och interaktivt med pjäsens mest framträdande ämnen. Hur kommer det sig att människor så gärna följer strömmen? Vad innebär civilkurage? Varför fastnar vi så lätt i argumentationer istället för att diskutera det verkliga problemet?

Vi hoppas att ni vill resonera kring några av vår tids viktigaste frågor med oss. I slutändan är det trots allt vi tillsammans som bestämmer vad som är normaliserat i vårt samhälle. Och vad som är mest naturligt i en vanlig stad – människor eller noshörningar.

MER OM TRENDER I LANDET LAGOM

En musikalisk tidsresa genom Sverige

När? Den 24 januari kl. 13:30 – 14:30
Var?
Teknikdalen (Hörsalen), Borlänge

Vad för trender har vi haft i Sverige genom tiderna? Vilka influenser har påverkat oss och vad fick det för konsekvenser i vårt avlånga land? En musikalisk djupdykning i de svenska trenderna visar att Landet Lagom är ett smörgåsbord av underligheter. Följ med på en lekfull tidsresa full av teater och sång, som kommer få dig att förundras över historiens vingslag.

Föreställningen framförs med stöd av IOGT-NTO.

Läs mer om Teater Nomad på www.teaternomad.se

Båda arrangemangen är KOSTNADSFRIA

Ladda hem inbjudan som pdf här!