Peter Stormare som Herodes i ”Jesus Christ Superstar” I Dalhalla

Peter Stormare som Herodes i ”Jesus Christ Superstar” I Dalhalla

Peter Stormare som Herodes i ”Jesus Christ Superstar” I Dalhalla

Nu är det klart att Peter Stormare kommer att spela rollen som den flamboyante och cyniske kung Herodes i Viktoria Tocca Entertainments uppsättning av ”Jesus Christ Superstar” i Dalhalla i sommar. Stormare har inte stått på en svensk teaterscen sedan han spelade Jean i nypremiären av Ingmar Bergmans uppsättning av ”Fröken Julie” på Dramaten i början av 90-talet:

– Det här är en drömroll som man inte kan tacka nej till. Att det dessutom är på en av världens mest spektakulära arenor gör inte saken sämre. Jag längtar till juli 2020! säger Peter Stormare.

Det blev biljettrusning när biljetterna till ”Jesus Christ Superstar” i Dalhalla släpptes. På bara en vecka var det nästan slutsålt, så i förra veckan togs beslutet att sätta in en extra föreställning. Rockoperan kommer nu att spelas både onsdag 15 juli och torsdag 16 juli.

Det är originalversionen av den på sin tid så kontroversiella rockoperan med Rice texter som kommer att spelas på Dalhalla i sommar. Andrew Lloyd Webber och Tim Rice var bara 21 och 25 år gamla när de skrev ”Jesus Christ Superstar”. Musikalen gavs först ut som ett konceptalbum 1970 innan den fick premiär på Broadway 1971. Sedan dess har den spelats över hela världen, bland annat i Londons West End, ytterligare tre gånger på Broadway och turnerat i USA, Storbritannien och Australien. Den svenska urpremiären skedde på Scandinavium i Göteborg 1972 där nio föreställningar spelades och satte ett nytt publikrekord för arenan.

Datum: 15-16 juli

Biljetter finns tillgängliga via www.dalhalla.se