Danone satsar på egen säljkår med kategoritänk - ska bli bäst inom mejeri på fältet

Med ambitionen att ha Sveriges bästa säljkår har Danone nu anställt 14 distriktsansvariga säljare och två regionschefer. Satsningen innebär mer integrerad service med fler kundbesök – något som ska leda till långsiktigt relationsbyggande med kunderna ute i butikerna.

Den 17 december var det kick-off för Danones nya säljkår. Fjorton distriktsansvariga säljare samt två regionchefer för södra Sverige respektive Stockholm och norrut ska jobba för fler och bättre säljbesök ute i butikerna.

Intresset för de utlysta tjänsterna har varit mycket stort; i snitt 100 ansökningar per tjänst. I valet av kandidater har stor vikt lagts vid att de sökande har de fyra nyckelegenskaper som är viktigast för alla Danones anställda: Engagemang, Öppenhet, Handlingskraft och Ledarskap.

Robert Zmijewski och Linda Nyberg från Danones personalavdelning har drivit arbetet med rekryteringen:
- Vi är mycket nöjda med vårt nya team och ser att vi har lyckats att skapa en bra balans mellan erfarna säljare och ”unga hungriga”. Med det fantastiska intresset för tjänsterna har vi verkligen kunnat göra topprekryteringar!

Den nya säljkåren har stor kunskap och ett brinnande engagemang för Danones varumärken och ska bidra till starka, långsiktiga relationer för företaget. Stort fokus är riktat mot kategoritänk, vilket leder till att konsumenten i butik möter en optimal mejerihylla som inspirerar till köp. Tillsammans med en mer integrerad service och de fler besöken i butik kommer satsningen att ge ännu bättre kundnytta.

– Danone är nummer 1 inom mejeri för våra kunder på central nivå. Vi är helt övertygade om att vi med vår nya, hungriga säljkår kommer att befästa den positionen även på fältet. Vi har specifikt sökt säljare som är relationsinriktade med gott businesstänk, menar Henrik Dagergård, ansvarig för säljkåren på Danone och ProViva AB.

Satsningen möjliggörs av att Danone och ProViva AB har haft en kraftig tillväxt de senaste åren.  En egen säljkår innebär stora vinster – bland annat för kompetensutveckling, motivation och snabbare rörlighet ute på fältet. Danones säljare besöker regelbundet 1 500 butiker och gör idag 16 000 kundbesök per år. Med den nya säljkåren är ambitionen att öka antalet kundbesök med 20 %, framför allt i norra Sverige.

För mer information, vänligen kontakta: Ing-Marie Viklund, PR-ansvarig
ing-marie.viklund@danone.com

Danone är världens ledande mejerikoncern och finns idag i 120 länder. Danone är även ett forskningsintensivt företag inom framför allt nutrition och probiotika. Företagets grundmission är: ”Hälsa genom mat till så många som möjligt”.

Danone grundades 1919 av läkaren Isaac Carasso  i Barcelona. Hans yoghurt såldes på apotek och var framför allt till för barn med magproblem. Isaac Carasso döpte sitt företag till Danone efter sonen Daniels katalanska smeknamn.

Danone har funnits på den svenska marknaden sedan 1999 och säljer idag sju av koncernens många varumärken: Actimel, Activia, Chiquita Smoothie, Danonino, Danette, Danio och Oikos. Sedan 2010 har Danone även majoritetsägande i ProViva AB.