Probiotika effektivt i behandling av IBS

Allt fler vetenskapliga rön stödjer idag att probiotika kan lindra besvären vid IBS (irritable bowel syndrome). Probiotika förekommer som olika bakteriestammar och effekterna av varje enskild stam är specifik. I såväl Tyskland som Storbritannien ingår nu probiotika i
behandlingsrekommendationerna för IBS.

Under den pågående United European Gastroenterology Week i Stockholm presenterade ledande experter idag forskningsresultat som visar att probiotika kan minska besvären för personer med IBS. Vid ett frukostseminarium arrangerat av Danone med titeln “Probiotika vid IBS: från kliniska bevis till nationella riktlinjer” diskuterade ledande oberoende forskare på området probiotiska bakteriers ökande betydelse vid behandling av IBS.

Professor Magnus Simrén vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg förklarade att det finns ett flertal studier som visar att probiotika kan minska besvären vid IBS. Vissa typer av probiotika verkar vara mer effektiva, bland annat bifidobakterier somBifidobacteriuminfantis 35624, Bifidobacteriumlactis DN-173 010*och BifidobacteriumbifidumMIMBb75. Magnus Simrén påpekade också att effekten från varje probiotisk stam är specifik.

På seminariet berättade Professor Heiner J. Krammer (University Medical Center i Mannheim, Tyskland) att Storbritanniens Institute for Health and Clinical Excellence (NICE), redan under 2008 inkluderade probiotika i sina riktlinjer för att minska besvären vid IBS. NICE, som utarbetar nationella riktlinjer för hälso- och sjukvård, anser alltså att probiotika kan vara effektivt för vissa personer med IBS. NICE rekommenderar däremot inte specifika stammar eller produkter.

För stammarna B. lactis DN-173 010*, B. infantis 35624 och en probiotisk cocktail kalladVSL#3 finns kliniska bevis för att de kan minska besvären vid IBS. Därför rekommenderar UK Map of Medicine Treatment Pathway of 2010, som stöds av Royal College of Physicians, dessa stammar. Tyskland följer nu i Storbritanniens spår och har sedan 2011 lagt in viss probiotika i sina nationella behandlingsriktlinjer. Även World Gastroenterology Organisation rekommenderar stammarna B.lactis DN-173 010* och B. infantis 35624 för behandling av IBS.

- Probiotika har använts på empirisk basis under många år, men idag har vissa typer av probiotika en erkänd roll i att lindra besvären för personer med IBS. Detta reflekteras i ett antal evidensbaseradeställningstaganden och kliniska riktlinjer, säger Professor Heiner J. Krammer.

Professor Jan Tack, verksam vid avdelningen för gastroenterologi på Universitetssjukhuset i Leuven, Belgien berättade för seminariedeltagarna om tarmflorans betydelse vid IBS. Ny forskning har visat på avvikande tarmflora hos personer med IBS, och detta stödjer tesen att tarmfloran är viktigt och kan påverkas för att minska besvären vid IBS. För att förstå den exakta verkningsmekanismen för probiotikas roll vid IBS-behandling krävs dock ytterligare forskning.

IBS drabbar 10-20 procent av befolkningen. Talarna vid seminariet framhävde vikten av att läkarna, som ett första steg i att lindra besvären vid IBS, ska erbjuda patienten praktiskaråd gällande kost och livsstilsfaktorer. I enlighet med den senaste forskningen och nationella riktlinjer, bör även probiotika tas upp som ett inslag i behandlingen.

*Bifidobacterium lactis DN 173 010 är en av Danone patenterad probiotisk bakterie som används i Danones yoghurt Activia.

Läs mer på www.activia.se

Danone är världens ledande mejerikoncern och finns idag i 120 länder. Danone är även ett forskningsintensivt företag inom framför allt nutrition och probiotika. Företagets grundmission är: ”Hälsa genom mat till så många som möjligt”. Danone grundades 1919 av läkaren Isaac Carasso i Barcelona. Hans yoghurt såldes på apotek och var framför allt till för barn med magproblem. Isaac Carasso döpte sitt företag till Danone efter sonen Daniels katalanska smeknamn.

Danone har funnits på den svenska marknaden sedan 1999 och säljer idag sex av koncernens många varumärken: Actimel, Activia, Danonino, Danette, Danio och Oikos. Sedan 2010 har Danone även majoritetsägande i ProViva AB. www.danone.se