Konsekvensen av #metoo pågår"

Veckan har varit fylld av information kring och tankar på hur vi kan gå vidare med arbetet mot sexuella trakasserier - även på vår scen.

Kommissionen mot sexuella trakasserier inom scenkonstområdet har nu presenterat sin slutrapport, ”Ett tillfälle att ta vara på för att skapa förändring”. Självklart var vi på Teaterförbundets presentation i tisdags och har spridit rapporten internt för läsning. Samma dag lånade vi ut vår Lilla scen till #tystdansa och en workshop om det fortsatta arbetet mot sexuella trakasserier i dansbranschen.

Dansens Hus deltog också i seminariet "Efter #metoo - hur går vi vidare?" som arrangerades av kulturutskottet.

Drivkraften att förändra kommer från alla håll. Dansare, koreografer, chefer, fackförbund och arbetsgivarorganisationer vill alla ta tillfället i akt att stärka nolltoleransen mot sexuella trakasserier.

Så också vi som institution. Vårt mål att ingen ska utsättas för kränkande behandling på våra scener.

Därför ser vi över vår jämställdhetspolicy för att ha en uppdaterad grund att stå på. Vi sammanställer tydlig information att kommunicera till kompanier som gästar oss. Vi vill också förändra innehållet i våra kontrakt för att förtydliga att det hos oss gäller nolltolerans vad gäller sexuella trakasserier och övergrepp.