Hyllade Sharon Eyal tillbaka i Stockholm

Den israeliske koreografen Sharon Eyal har etablerat sig som en av den samtida dansens mest eftertraktade koreografer. I Sverige har hon tidigare haft uppmärksammade samarbeten med såväl Göteborgsoperan som Kungliga Operans balett. Nu är hon tillbaka i Stockholm den här gången med det egna kompaniet L-E-V - som hon driver tillsammans med Gai Behar - och verket "Love Chapter 2. En mörk värld av ensamhet, förtvivlan och sökandet efter kontakt.

I Love Chapter 2 befinner vi oss efter sammanbrottet. Smärtan och förödelsen kommer krypande över scengolvet som en sjukdom som drabbar dansarnas kroppar. Rummet osar av katastrof, av att allt hopp är ute. Ett verk som ger dig en anledning - eller en chans - att verkligen få gråta ut.

Sharon Eyals säregna stil influeras starkt av två stora linjer i hennes liv: tiden som stjärndansare i Batsheva Dance Company och hennes stora fascination för klubb- och ravevärlden.
Eyal började som dansare i det världsberömda Batsheva Dance Company och har därifrån både arbetat som biträdande konstnärlig ledare och huskoreograf för kompaniet. 2009 började hon kreera för andra kompanier. I Sverige har hon arbetat med både Göteborgsoperan och gjort de hyllade verken Bill och Half Life för Kungliga Operans balett. Hon har också haft andra spännande samarbeten, som när hon för några veckor sedan koreograferade för Christian Diors stora visning under Paris Fashion Week 2018.

L-E-V Sharon Eyal & Gai Behar "Love Chapter 2"
5-6 oktober 2018, Dansens Hus Stora scen

L-E-V | SHARON EYAL – GAI BEHAR (ISR) LOVE CHAPTER 2 from Dansens Hus Stockholm on Vimeo.

......................................................................................................................................................

MEDVERKANDE

Skapare: Sharon Eyal
Medskapare: Gai Behar
Livemusik: Ori Lichtik
Ljus: Alon Cohen
Dansare: Gon Biran, Rebecca Hytting, Mariko Kakizaki, Darren Devaney, Keren Lurie Pardes och Daniel Jensen.
Kostymdesign: Odelia Arnold, Rebecca Hytting, Gon Biran
Teknisk chef: Alon Cohen
Teknikassistent: Baruch Shpigelman
Repetitionsledare: Leo Lerus
Turnéledare: Niv Marinberg & Neta Amit-Moro.
Produktionsledare: Maya Manor
Internationell turnéagent: Menno Plukker Theatre Agent, Inc
Europeisk turnéagent: BeMove GCV - Karen Feys
Foto: André-Le-Corre
Samarbetspartners: Winner of the FEDORA - Van Cleef & Arpels Prize for Ballet, Montpellier Danse Festival - France, Sadler’s Wells - London, England, Julidans- Stadsschouwburg Amsterdam, Theater Freiburg, Freiburg-im-Breisgau, Germany, Steps - Dance Festival - Switzerland.

PRESSKONTAKT
För pressbiljetter eller intevjuförfrågningar, kontakta Susanne Wibert, kommunikationschef Dansens Hus. E-post: susanne.wibert@dansenshus.se