Jefta van Dinther tar blodanalysen till scenen

Han är en av de senaste årens mest uppmärksammade svenska koreografer. I höstas mötte vi Jefta van Dinther som koreograf till den dystopiska "Protagonist" som han gjorde till Cullbergbaletten. Nu är han tillbaka på Dansens Hus. Men den här gången i ett mindre, exklusivt format på den lilla scenen med performanceverket "Dark Field Analysis".

Den 24 oktober har Jefta van Dinther Sverigepremiär för "Dark Field Analysis" med dansarna Roger Sala Reyner och Juan Pablo Cámara.
En vindlande konversation uppstår mellan två nakna män på en matta. Blodet är den röda tråden.Men samtalet rör sig kring mer än bara medicinsk fakta. Mötet blir en resa inåt, men också bortom oss själva. En värld av mysterier och transformation. Organiskt blandas med syntetiskt. Människa med djur, och fysiska material med det eteriskt flyktiga.

Titeln härrör från en inriktning inom alternativmedicinen som använder analyser av blodet för att diagnostisera olika kroppsliga tillstånd.

........................................................................................................................................................................

OM JEFTA VAN DINTHER

Jefta van Dinther av de senaste årens mest uppmärksammade svenska koreografer och dansare. Han är född 1980 och verksam i Stockholm och Berlin. 2003 utexaminerades han från Amsterdam School of the Arts. Jefta har hyllats för sina föreställningar och tilldelats såväl Birgit Cullberg-stipendiet (2012) som Svenska Teaterkritikers danspris 2013. Tillsammans med Cullbergbaletten har han gjort den omtalade föreställningen Plateau Effect (2013) som turnerat över hela Europa samt den dystopiska "Protagonist" som visades på Dansens Hus under våren och hösten 2016.
Bland hans tidigare verk märks också As It Empties Out (2014), THIS IS CONCRETE ihop med Thiago Granato (2012) och GRIND (2011).
Van Dinther har varit lektor och konstnärlig ledare för masterprogrammet i koreografi vid DOCH i Stockholm.
2014 skapade han koreografin till, och dansade i, musikvideon till Röyksopp och Robyns låt ”Monument”.

MEDVERKANDE

Koreografi: Jefta van Dinther
Av och med: Juan Pablo Cámara och Roger Sala Reyner
Ljusdesign: Minna Tiikkainen