​Intresset för Femtech är stort

Nu på fredag drar Techstars Startup Weekend Stockholm Femtech igång. Över 60 kvinnor samlas för att tillsammans förverkliga sina företagsidéer. Deltagarna speglar mångfald inom kulturell bakgrund, ålder och tekniska färdigheter.

För första gången arrangeras Techstars Startup Weekend Stockholm Femtech tillsammans med Danske Bank och SUP46. Eventet är skapat av kvinnor för kvinnor och syftet med eventet är att stödja och inspirera kvinnor att driva och utveckla sina affärsidéer.

- Jag är väldigt glad och lite överraskad av att Femtech lockar så många kvinnor med olika bakgrund, både vad gäller nationalitet och yrkesmässig erfarenhet. Eventet kommer därmed att spegla den mångfald som finns i dag i Sverige vilket också var ett av våra mål med Femtech. Jag är övertygad om att kvinnor idag vågar och vill tro på sig själva för att på så sätt kunna forma sin egen framtid och framgång, säger Berit Behring vd Danske Bank Sverige.

- Genom vår egen eventserie SUP46 FemTech har vi de senaste två åren arbetat aktivt med att inspirera kvinnor till att välja techbranschen. Vårt mål är att genom förebilder med alla typer av kompetenser och bakgrunder som behövs i en startup främja startupscenen i stort. Vi ser fram emot att se resultatet av Techstars Startup Weekend Stockholm Femtech och hoppas att det kommer att leda till bra nätverkande, nya affärsmöjligheter och även fler kvinnliga grundare i startupvärlden, säger Daniel Sonesson vd SUP46.

- På våra event försöker vi visa deltagarna att genom att agera så kan de uppnå anmärkningsvärda resultat. Vi har organiserat Techstars Startup Weekend sedan 2014 i Stockholm och globalt har vi arrangerat events sedan 2007. Hittills har det varit 12 Startup Weekends som fokuserat på kvinnligt entreprenörskap och det kommer att bli minst tre event till i September, inkluderat den i Stockholm. Vi är överväldigade av den positiva återkopplingen vi har fått från communities och vi ser verkligen fram emot det här eventet säger Laura Katinaite, ledande arrangör för Techstars Startup Weekend Stockholm Femtech.

För mer information, vänligen kontakta:
Anna Sundblad, Presschef Danske Bank
Mail: anna.sundblad@danskebank.se Tele: 070 644 01 40

Elin Hammarberg, PR-ansvarig SUP46
Mail: elin@sup46.com Tele: 073 444 3446

Laura Katinaite, Techstars Startup Weekend Stockholm
Mail: katinaite.laura@gmail.com Tele: 073 885 78 18

Om Techstars Startup Weekend Stockholm Femtech
Femtech äger rum i Stockholm och startar med att samla olika idéer från deltagarna på fredagen, sedan delas deltagarna in i team som utvecklar affärsidéer. Presentation av affärsidéerna sker på söndagen och vinnargruppen koras. Alla deltagare handleds av erfarna mentorer från olika aktörer, däribland Danske Bank, Näringsdepartementet och Google.

Om Danske Bank
Bank Sverige är en fullservicebank med ett brett utbud av produkter och tjänster inom sparande och placeringar, pension och försäkring, finansiering och betalningar samt riskhantering. Banken ingår i Danske Bank Group, ett börsnoterat aktiebolag på Köpenhamnsbörsen och en av Nordens största finanskoncerner med över 400 kontor i 15 länder. Danske Bank i Sverige har ett 30-tal bankkontor och sex regionala Finanscenter och etablerades i Sverige 1997 i samband med förvärvet av Östgöta Enskilda Bank. För mer information besök danskebank.se, twitter.com/danskebankse, facebook.com/danskebanksverige

Om SUP46 (Startup People of Sweden)
Startuphubben SUP46 grundades 2013 för att samla startupcommunityt. Genom ett ekosystem i världsklass med investerare, rådgivare och mentorer ges medlemmarna ett konkurrensstarkt försprång. Beläget i hjärtat av Stockholm, med medlemmar från hela landet, är det en naturlig mötesplats för hela startupcommunityt. Endast de mest spännande och innovativa företagen, främst inom Internet, mobil, media, gaming och IoT, väljs in som medlemmar. Under 2016 investerades det $48M i de dåvarande medlemsbolagen och två tredjedelar av grundarna hade tidigare drivit ett skalbart bolag. 93% av alla startups som blivit antagna till SUP46 sedan starten är fortfarande aktiva. www.sup46.com

Om Techstars Startup Weekend
Techstars Startup Weekend är en 54-timmarsevent, där grupper av utvecklare, företagsledare, startup-entusiaster, marknadsföringsguruer, grafikartister, bildar team kring idéer och arbetar för att utveckla en fungerande prototyp, demo eller presentation. På bara 2,5 dagar kommer deltagarna att uppleva motgångar och framgångar som speglar livet vid en startup. Medan deltagarna lär sig skapa riktiga företag kommer de även att träffa de allra bästa mentorerna, investerarna, co-founders och sponsorer som är redo att hjälpa dem att komma igång.