Industri i förändring, del 5 - Sakernas Internet och de nya affärsmodellerna

I ett tidigare blogginlägg diskuterade jag kring begreppet Innovation Excellence, med avstamp i life science-industrin och hur projekt som The Living Heart möjliggör snabbare innovation med hjälp av nya sätt att ta till sig och applicera data. Men begreppet är förstås något som kan appliceras på innovation inom alla industrier.

Man måste nog ha tillbringat det senaste året i total medieskugga för att inte ha dragits in i diskussionen om Internet of Things och de högtflygande visioner för hur ett samhälle där varenda pryl som kan vara uppkopplad kommer att vara det kommer att förändra våra liv.

Men låt oss för ett ögonblick bortse från ”kylskåpet som talar om för dig när mjölken börjar bli sur” – eller andra liknande kreativa koncept som visades upp på CES-mässan i vintras. I stället tittar vi på hur IoT redan i dagens relativt omogna stadium påverkar strategi och tillämpning, och då ser vi att visionen redan är verklighet.

Laurent Couillard, som idag arbetar med utveckling av IoT-applikationer för vår nordiska partner Technias räkning, har utvecklat tankegången i ett eget blogginlägg. Nyckelfrasen är (min översättning):

”Data måste betraktas som en ny tillgång. Och den som ”tämjer” datans värdekedja kan utvinna stora värden och marknadsomvälvande tjänster. Se på Uber och den förändring de påtvingat hela taximarknaden, genom att helt enkelt skapa en direkt förbindelse mellan förare och kund. Och om affärsmodellen för IoT inom konsumentsektorn ännu inte är stabiliserad (idag är det produkten som driver affären [och inte tvärs om, min anm], är detta inte fallet inom industrin.”

Det paradigmskifte som krävs för att driva IoT-utvecklingen för konsumenter från vision till verklighet är alltså ett nytt strategiskt tänk, där möjligheterna att utvinna data blir själva grunden för affärsmodellen och anledningen till att skapa och designa nya produkter. Och de lyckade innovationsprojekt som genomförs inom industribaserad IoT blir proofs of concept för just detta.

Varje dag tillkommer nya referenscase världen över kring hur uppkoppling och automatisering i kombination med inhämtning och analys av data ökar effektivitet, minskar felkänsligheten och snabbar upp beslutsprocesser. The VARGuy har sammanställt några av de bästa från året som gått, från hur Black & Decker lyckades öka produktionstakten i en av sina fabriker med 10 procent, över Teslas banbrytande arbete med använda uppkoppling för att både öka effektiviteten och förbättra förarupplevelsen i sina elbilar, till hur Diebold kunde minimera driftsstörningar i sina uttagsautomater.

Det är förstås en utveckling som är otroligt spännande att följa, och i ett land som Sverige – kontinuerligt i världstoppen när de mest ”IT-mogna” länderna rankas – är förstås det paradigmskiftet ett gyllene tillfälle att skapa nya konkurrensfördelar på den globala marknaden. Både när det gäller forskning och utveckling för själva uppkopplingen och när det gäller att implementera dem i traditionell industri.

Det finns ett antal forskare och företag som redan arbetar utifrån det tankesättet, och flera av dem i Sverige. På Technias innovationsforum den 24 september kommer till exempel Husqvarnas Petra Sundström att vidareutveckla tankarna kring den IoT-baserade affärsmodellen och hur den kan appliceras på företagets framtida produkter. Revolutionen är kanske inte så långt borta för oss konsumenter heller.

Niklas Adamsson

Niklas Adamsson är Technical Director för Norra Europa på Dassault Systèmes, en multinationell organisation som stödjer den direktförsäljande kanalen av hela Dassault Systèmes produktportfölj och industrilösningar. Niklas har stor erfarenhet av förändringsarbete och förändringsprocesser och innehar en bred industrikunskap inom flertalet industrier, samt en doktorsexamen i ”Integrated Product Development - Mechatronics “ och en Masterexamen i “ Vehicle Engineering” från Kungliga Tekniska Högskolan.

• iot
  • internet of things