Mårten Gustafsson - Uppleva Innovation - del 2

"Ju större och mer resursstarkt ett företag blir desto svårare blir det att dra nytta av resurserna; att ställa om kursen, öka farten eller sänka den tar mer tid, och avståndet blir större mellan beslutsfattare och slutkund. Det är en så gammal och etablerad sanning att den blivit en klyscha – och den är inte nödvändigtvis sann längre."

I likhet med min kollega Stephen Chadwick, som jag kommer att dela det här utrymmet med framöver, är jag väldigt engagerad i frågor som berör innovation och konkurrenskraft. Det är därför jag har valt att jobba med det jag gör, och det är en förmån att få göra det i en tid där förändring inte längre ses som risk utan en möjlighet.

Det är ingen överdrift att tala om att vi just nu står mitt i en pågående industriell revolution. Den fjärde, om man räknar noga, där den första revolutionen var införandet av ångmaskinen och mekaniseringen av mänskligt arbete, den andra löpande bandet-tekniken i 1900-talets början, och den tredje består i datateknikens och automationens framväxt under de senaste decennierna.

Den nya revolutionen är ett resultat av att vi idag lever i en konstant uppkopplad värld, med tillgång till verktyg både för att ha all världens samlade kunskap bokstavligt talat en fingertopp bort, och för att sprida våra ord och vårt budskap jorden runt. Ibland bara för att roa – ibland för att driva opinion.

Ett företag har idag större möjligheter än någonsin tidigare att se och ta vara på målgruppens önskemål och feedback – och att interagera direkt med kunden. Det här är förstås framför allt viktigt för de företag som lever på att tillverka konsumentprodukter – tänk mode och konfektion, eller för den delen smarta mobiltelefoner. Men samma mekanismer som driver framgång och motgång för konsumtionsvaror är tillämpliga på andra områden. En enskild industri utgör en extremt komplex helhetsbild med oerhört många variabler att ta hänsyn till. Variabler som ständigt förändras.  Utmaningen – och möjligheten – med den fjärde revolutionen är att samla alla dessa variabler och skapa målbilder, strategier, och taktiska beslut utifrån den helhetssynen.

De strategiska besluten spänner över allt från samgåenden och uppköp till beslut om outsourcing – eller för den delen ”backsourcing”, där utveckling eller produktion flyttas tillbaka till ursprunget och samlar utvecklings- och tillverkningsresurser under samma tak. För att bara nämna ett fåtal.

Traditionellt ses flexibiliteten som den stora konkurrensfördelen för ett mindre, yngre och hungrigare företag. Ju större och mer resursstarkt ett företag blir desto svårare blir det att dra nytta av resurserna; att ställa om kursen, öka farten eller sänka den tar mer tid, och avståndet blir större mellan beslutsfattare och slutkund. Det är en så gammal och etablerad sanning att den blivit en klyscha – och den är inte nödvändigtvis sann längre. Att som ett stort företag kunna ha samma möjligheter att agera snabbt och effektivt som den lilla uppstickaren; men med alla tillgängliga utvecklingsresurser, arbetskraft och erfarenhet som krävs för att göra visionen till verklighet, utan kompromisser; det är framgångsreceptet för nästa generations industriledare.

Varje revolution slutar med segrare och förlorare, med någon som kliver upp på tronen och huvuden som rullar och vem som slutar var är sällan givet på förhand.

Att leva mitt i en revolution är inte någon dans på rosor – men det gör definitivt livet mer spännande.

Mårten Gustafsson är innovationsexpert och arbetar för Dassault Systèmes i Norden. Hans tankar om pågående trender och nyheter inom innovationsområdet samlas i bloggen ”Uppleva Innovation” varje månad, där han delar utrymmet med Stephen Chadwick.

• produktdesign
  • konkurrenskraft