Ylva Berg: Om innovation med passion – del 3

13 september - Härom veckan var som bekant Barack Obama på blixtbesök i Stockholm och det gör mig glad att se att en av de programpunkter som han hann med var att ta en närmare titt på ett område där svensk innovation ligger i framkant, och som även är av global betydelse.

Förnybar energiutvinning och miljöteknik är en väsentlig pusselbit i framtida generationers överlevnad – och därmed förstås ett av de stora industriella tillväxtområdena i framtiden. Bränslecellsbilen Sleipner har alltså lyckats ta sig över 160 kilometer på en kilowattimmes laddning; det motsvarar 0,0067 liter bensin per mil. Även om komforten kanske är en aning mer begränsad än i presidentens specialbyggda limousin lovar det gott inför framtiden.

Det har talats om bränslecellen som en framtida energikälla i ganska många år men visionen konkretiseras och standardiseras nu allt mer, ett nödvändigt mognadsskede innan utvecklingen tar fart på allvar och en extremt spännande process att följa. Även de stora biltillverkarna visar allt större intresse för bränslecellsteknik och den första serietillverkade modellen började säljas i vintras. Inom två år beräknas det finnas flera tillverkare ute på marknaden, med nästa generations celler, och som fallet brukar vara med alla nya teknologier som får ett genomslag kan vi räkna med att priserna sjunker och kapaciteten ökar i ganska snabb takt efter det. Det finns förstås många utmaningar kvar på vägen, men innovationskraft har en obeveklig förmåga att förr eller senare ta sig förbi hindren.

Flera andra svenska innovationer visades också upp vid Obamas KTH-besök – och då rörde det sig om produkter som redan är i bruk. Powertrekk är en spännande produkt som ytterligare visar på potentialen i bränslecellerna. Och jag blir väldigt starkt berörd personligen av den soldrivna vattenrenaren Solvatten – en idé som är lika genial som den framstår som självklar när någon väl kommit på den. Och en idé där det är alldeles uppenbart hur den kan vara till nytta där mänskligheten behöver den bäst.

Utan att vara insatt på djupet i projekten – och jag blir väldigt nyfiken på att gräva ner mig i dem! – kan jag tänka mig att utmaningen för både Solvatten och Powertrekk framöver i första hand handlar om att konstant förfina lösningen, öka kapaciteten, sänka tillverkningskostnaden, öka produktionstakten, helst allt på en gång, helt enkelt göra den tillgänglig för ännu fler. Det är också innovation, behovet av den upphör aldrig.

Debatten om det svenska innovationsklimatet rullar vidare – och det är bra, för det är en debatt som behöver föras konstant. Ett väldigt intressant inlägg i den är den här artikeln av Fredrik Wass om positiva erfarenheter inifrån inkubatorn Lead i Linköping. Jag blir särskilt uppmuntrad av Martin Källströms inspel kring hur lån från Almi, i kombination med både crowdfunding via Kickstarter och traditionell jakt på finansiärer har hjälpt honom och hans kollegor att ta minikameran Memoto från idé till verklighet. Det visar hur långt man kan komma när man ser möjligheterna framför svårigheterna och tar vara på de alternativ som finns.

Ylva Berg är nordenchef på Dassault Systèmes, av Forbes årliga undersökning rankat som ett av världens mest innovativa företag 2012 och 2013. Hon har mångårig erfarenhet från företag och organisationer som går i täten för att leda utvecklingen. Nyhetsbrevet publiceras varannan vecka.

• dassault systémes
  • ylva berg