Uppleva innovation del 11 - med Mårten Gustafsson

När man som företagsledare står och balanserar på randen av en industriell revolution är utmaningen att hoppa vid precis rätt tillfälle. För tidigt, och du riskerar att betala dyrt för något som inte har mognat och nått sin fulla potential. För sent och du döms till irrelevans och undergång.

Det är därför alla redan idag bör ställa sig frågan ”Vad är den fjärde industriella revolutionens time-to-market?” Sanningen är förstås att många av beståndsdelarna i det som benämns ”Industry 4.0” redan är på plats och har varit det i decennier, där Sverige har legat i framkant och hunnit med ett antal mer eller mindre lyckade försök att lansera dellösningar på bred front. Läs till exempel den här intressanta krönikan i ämnet för en snabb överblick.

Men en revolution blir bara en revolution när det uppstår ett kritiskt paradigmskifte; när tillräckligt många anser att tiden är den rätta, och när riskerna att vara för sent ute är större än riskerna att vara för tidigt ute. I och med att vår uppgift är att leverera lösningar som förenklar och snabbar upp processer så tycker jag förstås att den dynamiken – vägen mellan den första betaversionen av Industri 4.0 och när den är en förfinad del av vardagen - är extra intressant.

Den första frågan man måste ställa sig är vad de potentiella möjligheterna är för just mitt företag?

Vår egen vision för Industry 4.0 identifierar en serie nyckelfaktorer för hur verksamheters förutsättningar förändras av skiftet. Alla faktorer påverkar inte alla företag, inom alla industrier, men det är ändå en bra checklista att ha till hands när man står vid kanten och funderar på när det är dags att ta språnget.

För ett par veckor sedan var jag värd för vårt 3DExperience Executive Roundtable-forum i Finland där företagsledare från några av landets mest innovativa företag närvarade för att utbyta idéer och erfarenheter, Huvudämnet för dagen var just den fjärde industriella revolutionen och frågan om tidpunkten kom självklart upp.

Något som slog mig var hur rörande överens alla deltagare var om vilka egenskaper som krävdes för att ett företag ska kunna bibehålla och stärka sin konkurrenskraft på en marknad som präglas av Industry 4.0..

På andra sidan revolutionen måste företag kunna:

• samverka globalt – på en global marknad där konsolidering, uppköp och samgåenden är vardag blir organisationer allt mer komplexa, och de data som organisationen delar växer kraftigt i volym.
  • erbjuda ett anpassat utbud – en produkt som funkar på en marknad kan vara helt redundant på en annan, och när det finns teknisk möjlighet att tillgodose slutkundens individuella behov tar det inte lång tid innan den flexibiliteten blir ett krav.
  • utveckla och leverera snabbare – få saker åldras snabbare än gamla sanningar om produkters livslängd. Många industrier lever idag med uttalade mål att kapa produktionstiderna med 30 procent eller mer innan 2020 – utan att kompromissa med kvaliteten.
  • dra nytta av smarta komponenter – ny sensorteknologi, m2m-kommunikation och inbäddad mjukvara, allt sammankopplat i ett gigantiskt nätverk. Marknaden för M2M växer med 40 procent per år redan idag trots att det fortfarande finns många trösklar kvar innan det Sakernas Internet som förutspås är på plats. Visionen innebär en tillverkningsprocess med självlärande maskiner som hanterar process- och underhållsanalys på egen hand.
  • optimera global och lokal produktion – Den data som den smarta fabriken producerar ger också förutsättningar för att hitta de bästa tänkbara processerna för såväl global som lokal produktion och leder i slutändan till största möjliga kvalitet till minsta möjliga kostnad.
  • Slutligen måste alla företag – även inom traditionell tillverkning – ta hänsyn till den globala rörelsen mot en tjänstebaserad affärsmodell. Inom IT-branschen har vi redan sett skiftet där traditionella företag integrerar tjänster med produkter för att stärka varumärket, öka kundnöjdheten och hitta nya intäktskällor – det kommer att ske på många fler marknader framöver. Om du inte har full koll på begreppet ”servitization” finns en intressant introduktion till begreppet här.

Tyvärr är det inte så enkelt som att den här checklistan ger ett exakt datum och klockslag för när tiden är inne att klättra upp på barrikaden och bli en industriell revolutionär – men den ger en överblick av vilka trender som kommer att styra utvecklingen, och en utgångspunkt för tankearbetet. För det är definitivt inte för tidigt att tänka på saken – erfarenheterna från vårt roundtable visar att de riktigt innovativa företagen har kommit långt i det tankearbetet redan idag.

Mårten Gustafsson är ansvarig för Dassault Systèmes säljorganisation i Norden. Tankar om viktiga trender och nyheter inom innovation och näringsliv i Sverige är samlade i den månadsvisa kolumnen Uppleva Innovation.

• industry 4.0
  • fjärde industriella revolutionen