Uppleva Innovation del 13 - med Mårten Gustafsson

Inom detaljhandel är the single moment of truth ett välbekant begrepp – det ögonblick som avgör ett köp. I en omvärld där en allt större del av shoppingen genomförs på nätet blir också det ögonblicket viktigare att fånga i den fysiska butiken.

Att särskilja en ny produkt – eller att styla om en befintlig – är nödvändigt för att kunna konkurrerea men också en balansgång, särskilt i en digitaliserad omvärld där en producent som gjort några mindre lyckade val och beslut inte bara riskerar ett fiasko i den lokala butiken, utan över hela jordklotet. Och det är inte nödvändigtvis sant att all publicitet är bra publicitet.

Det motsatta är förstås också sant – här är 58 positiva exempel på nytänkande paketering av produkter från det gångna året.

Sammantaget så är förpackningsindustrin alltså en marknad där innovation erbjuder både risker och möjligheter och där innovationstakten nu kraftigt ökar från en redan hög nivå.

Konsumenter, kravbilder och köpmönster förändras över tid. En färsk rapport från packjätten Stora Enso erbjuder en djupdykning i den förändrade kravbilden som det innebär att människor födda efter 1980 under de närmaste åren kommer att utgöra nästan hälften av Europas arbetskraft.

En generation som haft tillgång till internet i hela sina vuxna liv och där delandet och skapandet av information i sociala nätverk är vardag, ställer högre krav på en träffsäker presentation av produkten. Förpackning, design, produktpresentation, och tillgänglighet är några av de nyckelområden som avgör ”the single moment of truth”.

80-talisternas miljömedvetenhet kräver också att hänsyn tas för att hitta förpackningslösningar med minsta möjliga miljöpåverkan, där ”smart konsumtion” blir ett stort tillväxt- och konkurrensområde för förpackningsindustrin.

Samtidigt förknippar denna generation i mycket större utsträckning förpackningen som en del av produktupplevelsen. Marknadsvinnare blir alltså de företag som lyckas åstadkomma hög kreativitet och innovation inom betydligt snävare produktionsramar.

Kvalitet före kvantitet

När det svenska förpacknings- och logistikklustret Packbridge höll ett frukostseminarium i januari tog man också upp den accelererande innovationstakten. En av de punkter som framhölls var att det finns enastående möjligheter att skapa nya, positiva val för kunden, genom personifierade förpackningar – ett diskussionsämne som funnits i många år men där tillverkarna ännu bara skrapat på ytan av vad som är möjligt (till exempel den uppmärksammade Coca Cola-kampanjen där flaskor och burkar hade försetts med olika förnamn). Den och flera andra trender diskuteras i den här artikeln.

En av trenderna som också framstår som applicerbar på Sverige är ett växande intresse för nostalgi och tradition. Minns till exempel den stora uppmärksamhet som COOP fick när de blåvita varorna gjorde en tillfällig comeback 2011.

Och hur många har inte åtminstone en burk Bullens Pilsnerkorv och en burk Campbells tomatsoppa i skafferiet som mer är tänkta som en accessoar, en hyllning till design som överlevt generation efter generation av shoppare, än något man faktiskt tänker laga till?

Så hur kan då företag inom förpackningsindustrin gå tillväga för att minimera risken för ett fiasko och optimera möjligheten till en attraktiv förpackning?

Nyckeln till att skörda frukterna av den pågående utvecklingen är förstås att komma närmare slutkunden, förstå dennes utgångspunkt och önskemål, och applicera dessa kunskaper så tidigt som möjligt i utvecklingsprocessen – och sedan i alla led fram till och bortom produktion och marknadsföring.

I den kundrelationen är en aktiv närvaro i sociala medier, byggd på öppenhet och tvåvägskommunikation, en nyckel till framgång. De företag med verktyg som gör det lätt att analysera och hitta trender i kunddata och som redan tidigt kan simulera och visualisera kundens totala upplevelse från intåg i butik, första intryck av förpackning, designens ”look & feel” och användandet av produkten genom dess hela livscykel kommer ha en mycket betydande konkurrensfördel.

Några företag är redan där med dessa verktyg och lösningar, många är på väg in men ännu fler har ännu inte ens börjat fundera på lösningar i dessa områden. Frågan är, hur länge har de råd att vänta? Inte särskilt länge, är min gissning…

Mårten Gustafsson ansvarar för DASSAULT SYSTEMES säljorganisation i Norra Europa med fokus på följande industrier:

• Förbrukningsvaror - detaljhandel
  • Konsumentprodukter och detaljhandel
  • Life sciences
  • High Tech
  • Energi- och processindustri och allmännyttiga företag
  • Industriell utrustning
  • Finans- och tjänstesektorn