Uppleva Innovation del 6 – med Mårten Gustafsson

Vi är drygt halvvägs genom ett händelserikt år för svenskt näringsliv och industri och en av många fördelar med industrisemestern är att det ger oss lite tid att stanna upp och reflektera – det går ju utmärkt att göra i hängmattan.

Våren präglades av uppmärksammade företagsuppköp, framför allt i form av internationella bud på Scania och Astra Zeneca och hur de påverkar näringslivet i stort. Regeringen svarade med ett snabbt åtgärdspaket inriktat på FoU tillsammans med de berörda företagen. Att ytterligare några av Sveriges över tid mest innovativa företag riskerar att flytta sina produktions- och forskningsresurser utomlands är en oroväckande utveckling. Men samtidigt har man inget annat val än att spela med de kort man har på hand.

Life Science-industrin i Sverige omnämns som ett av de stora framtidshoppen för att skapa nästa generations svenska företag på den globala marknaden. Det är också en industri i ett stadium av kraftig förändring och på sätt och vis kan man se försäljningen av AstraZeneca som den logiska slutpunkten på en 20-årig process.

Under lång tid präglades Sveriges medicinska industri av två jättar som konsoliderade de flesta lovande företag på hemmamarknaden och gradvis blev ännu mer dominerande. Å ena sidan Astra i Södertälje, å andra sidan Pharmacia i Uppsala. När Pharmacia gick samman med amerikanska Upjohn 1995 bröts det här mönstret, och under de närmaste åren följde uppköp och avknoppingar i en strid ström. Pharmacias arvsanlag lever vidare i en rad olika mindre företag, exempelvis Phadia och Biovitrum men varumärket har inte existerat på tio år.

Vad som händer med Astra Zeneca är det för tidigt att sia om idag. Men en sak är säker: en försäljning av Astra innebär alls inte slutet på visionen om en ljus framtid för svensk life science-industri. Även om vi idag ser en utveckling där antalet anställda inom industrin totalt har minskat med närmare 4 000 personer handlar det i första hand om de två jättarna – och industrin i övrigt växer. Det finns också alla förutsättningar för små och framväxande företag inom life science-industrin att dra nytta av den pågående strukturomvandlingen; att Big Pharma bromsar sina FoU-satsningar är nämligen ett globalt fenomen.

Med ett framväxande life science-cluster i Öresundsregionen centrerat kring jätteanläggningen ESS i Lund, och de satsningar som görs i samband med bygget av Nya Karolinska sjukhuset i Stockholm finns det många skäl att se ljust på framtiden.

Ett annat företagsuppköp under våren, som av naturliga skäl inte fick samma uppmärksamhet men som jag gärna reflekterar över, var vårt förvärv av det amerikanska mjukvaruföretaget Accelrys. Accelrys är en expert på mjukvarulösningar för effektivare forskning och utveckling, som till exempel molekylär simulering eller elektronisk forskningsdokumentation (ELN). Nyckelfunktioner i deras erbjudande är faktiskt utvecklade i Sverige, via företaget Contur Software som i sin tur förvärvades av Accelrys härom året.

Det här har inneburit både att vi kunnat välkomna ett 40-tal nya kollegor till Dassault Systèmes i Stockholm, alla med unik inblick i den lokala forskningsindustrins möjligheter och utmaningar, och att vi lagt grunden till en ny svit av lösningar och verktyg anpassade för att stödja de företagen i sitt arbete. Jag har därför en känsla av att det kommer att bli utrymme för ännu mer reflektion i ämnet under hösten.

Mårten Gustafsson är ansvarig för Dassault Systèmes säljorganisation i Norden.

• dassault systémes
  • mårten gustafsson