Debattartikel om det svenska innovationsklimatet

Varje företagsledare och politiker i Sverige vurmar för vikten av innovation, och investeringar i forskning och utveckling. Men samtidigt vet vi att just detta ofta är vad som först sparas på i hårdare tider – just när de behövs som bäst.

Idag ligger Sveriges investeringskvot, enligt Ekonomifakta, på medelmåttig nivå internationellt.

Problemet är att innovation i praktiken betraktas som en bonus – en vag framtidsvision, något man kan välja bort, när det i själva verket är nyckeln för företagets överlevnad. Rör du dig inte framåt, så dör du.

Bortom slagorden om vem som bryr sig mest om innovation vill jag ändå tro att det finns en bred enighet bland politiker och näringsliv om behovet av satsningar inom forskning och utveckling. Men var och hur ska investeringarna göras?

Den nya generationens svenska succéföretag, som Skype, Spotify och Mojang, visar att idérikedomen och kunskaperna i Sverige håller fortsatt världsklass. Och det finns ingen anledning att tro att svenska innovatörer inte skall kunna skapa liknande framgångssagor inom de mer traditionella industrierna, vilket ju en gång var basen för svenska basindustrin.

Läs vidare och diskutera artikeln på Ny Tekniks hemsida: http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/article3686000.ece

• Vetenskap, teknik

• data