​3D-utskriven paviljong visas upp på Dassault Systèmes huvudkontor

Tillsammans visar Dassault Systèmes och XtreeE hur framtidens hållbara arkitektur, teknik och konstruktion kommer att se ut, genom att demonstrera en ny 3D-utskriven paviljong på Dassault Systèmes huvudkontor i Paris. Paviljongen mäter 3 x 3 meter och har inspirerats av former som finns i naturen. Den skapades genom att använda digital teknik och additiva byggmetoder som kan förändra byggnadsutformning och -användning utan att begränsas av form, storlek eller tid.

XtreeEs arkitekter och ingenjörer använde sig av Dassault Systèmes molnbaserade 3DEXPERIENCE-plattform för bättre samarbete kring design, simulering och validering av paviljongens form, topologi och konstruktion. Strukturens utformning påminner om en kaffeböna, med väggar som liknar former som finns i skogen, och det finns även sittplatser som var en del av den additiva byggprocessen. Den modulära designen gör det möjligt att koppla ihop strukturen med andra paviljonger i olika konfigurationer. XtreeE använde experimentellt cement utvecklat av LafargeHolcim för själva strukturen, och ABB:s industrirobot IRB8700 för den storskaliga byggnationen.

Additiv tillverkning, även kallad 3D-utskrifter, har funnits i decennier inom produktdesign och prototyper. Användningsområdena utökas gradvis till storskalig produktion, vilket skapar möjligheter för branscher som arkitektur, teknik och konstruktion. Ökad hållbarhet kan uppnås genom nya byggmetoder som ökar kreativiteten och flexibiliteten, minskat materialspill och koldioxidutsläpp, samt resulterar i lättare och kraftigare strukturer.

XtreeE har optimerat och automatiserat konstruktionen av paviljongens delar digitalt, från den initiala designfasen till monteringen på byggarbetsplatsen. Detta minimerade materialanvändningen och tog bort behovet av att transportera överskottsmaterial till och från platsen, vilket i sin tur höll byggkostnaderna nere och förbättrade den strukturella kapaciteten. Arkitekterna hade inga begränsningar i form av de linjära betongmallar som normalt används i konstruktion, tack vare digital designdata som programmeras in i industriroboten. Dessa användes för att skikta material med olika vinklar eller tjocklekar och skapade former som inte är möjliga med traditionell betong. Paviljongens tak, väggar och inbyggda sittplatser tillverkades i en och samma additiva tillverkningsprocess. I framtiden kommer den här typen av process även kunna användas för exempelvis rördragning, el och vvs, för att hålla nere monteringskostnaderna.

XtreeE är ett projekt inom 3DEXPERIENCELab, Dassault Systèmes inkubator för öppen innovation och accelerator för startupföretag som lanserades 2015. XtreeE-paviljongen avtäcktes den 20 september 2016 på Dassault Systèmes huvudkontor i Frankrike.

För mer information: 3dexperiencelab.3ds.com/en/projects/city/additive-construction/

• 3ds
  • dassault
  • dassault systémes
  • xtreee

Dassault Systèmes, ledande inom 3D-upplevelser, tar fram virtuella miljöer för hållbar innovation. Dess världsledande lösningar förändrar hur produkter utvecklas, tillverkas och underhålls. Dassault Systèmes lösningar för samarbeten uppmuntrar till innovation och ger utökade möjligheter för den virtuella världen att förbättra den fysiska. Dassault Systèmes ger mervärde till 210 000 kunder av olika storlek och inom olika branscher i fler än 140 länder. Mer information finns tillgänglig påwww.3ds.com/sverige.