Dassault Systèmes lanserar 3D-skissverktyg för CATIA

Dassault Systèmes, världsledande inom 3D- och Product Lifecycle Management-lösningar (PLM), lanserar ett digitalt verktyg som låter användarna skissa i både 2D och 3D – CATIA Natural Sketch. CATIA Natural Sketch sammanför kreativiteten i traditionellt skissarbete med exaktheten hos 3D-modellering.

För designers är skissande ofta det medium som föredras för att kommunicera idéer. Med CATIA Natural Sketch blir skissande och modellering i en verklighetsnära 3D-miljö lika intuitivt som att göra skisserna på papper, och låter formgivare dela med sig av sina idéer snabbare och mer precist.

– Lockande, inspirerande och intuitivt! Linjerna ser ut som om de var dragna på papper och det är hur kul som helst att skissa. Det skulle helt förändra hur jag skissar, säger Jens Paulus, industridesigner och grundare av Jens Paulus Design. För mig är den största fördelen att samtidigt som jag skapar 3D-material blir jag inspirerad av skissandet.

Bildesignern Alexandre Mayer tillägger:

– Ett stort ergonomiskt framsteg. Enklare än papper och penna. Ett kraftfullt sätt att utveckla nya koncept! Den här tekniken har potential att förändra det kreativa arbetsflödet.

CATIA Natural Sketch innebär även ett smidigare arbetsflöde genom hela design- och utvecklingsprocessen. Att gå från idé till konstruktion innebär vanligtvis en utmaning, då en 2D-skiss kan visa sig svår att anpassa till 3D. Översättningen från en skiss till en 3D-modell är också tidskrävande och ofta upphov till tolkningsfel.

Genom att skissa i 3D med CATIA Natural Sketch kan designers få bättre förståelse för sin form i 3D, undvika feltolkningar av 2D-vyer, och mer effektivt kommunicera sitt formkoncept till konstruktörer. Genom att direkt skissa en 3D-form blir designerns vision och ingenjörens konstruktion mer i linje med varandra, vilket leder till bättre kvalitet i formgivningen.

– Dassault Systèmes strävar ständigt efter att göra 3D-lösningar tillgängliga för en större publik. Genom att förse formgivare med ett intuitivt verktyg kan de fokusera på kreativiteten, säger Anne Asensio, chef för Design Experience vid Dassault Systèmes. Under utvecklingen av CATIA Natural Sketch har vi sammanfört framsynta industridesigners och teknikexperter från Dassault Systèmes, för att skapa ett naturtroget och lättanvänt verktyg.

CATIA Natural Sketch är ett nytt nyckelelement i Dassault Systèmes Live Design-strategi, och kompletterar paketet CATIA for Creative Designers, som sen tidigare innehåller konceptmodellering, klass A-ytmodellering, rapid prototyping och visualisering i realtid. CATIA for Creative Designers omfattar hela arbetsflödet för en industridesigner i ett gränssnitt, från idégenerering till produktionsklara 3D-modeller.