Dassault Systèmes lanserar programvaran SolidWorks Plastics

Förbättrar användarvänligheten och hjälper konstruktörer optimera konstruktioner av formsprutade plastdetaljer

Dassault Systèmes, världsledande inom 3D-programvara, 3D Digital Mock Up och PLM-lösningar (Product Lifecycle Management), presenterade nyligen programvaran SolidWorks® Plastics – användarvänliga programverktyg som gör det möjligt att förutse och undvika tillverkningsfel av formsprutade plastdetaljer tidigt i konstruktionsprocessen.

Den nya produkten kan köras inifrån SolidWorks, vilket gör att konstruktören arbetar med bekanta och intuitiva arbetsflöden och snabbt kan optimera sina detalj- och formkonstruktioner. Möjligheten till tidiga konstruktionsändringar betyder att formen fungerar direkt och behovet av omarbetning minskar eller försvinner helt, samtidigt som produktkvaliteten förbättras. Användaren får dessutom värdefull kunskap på köpet, och kan avgöra hur ändringar i detaljgeometri, formkonstruktion, materialval eller processförhållanden kommer att påverka tillverkningsprocessen.

SolidWorks Plastics baseras på teknik från SIMPOE SAS (SIMPOE) som är en av de ledande leverantörerna av simuleringsprogram för formsprutade plastdetaljer. Som SolidWorks Gold-partner har SIMPOE utvecklat en funktionalitet som är helt integrerad med SolidWorks och med full interoperabilitet i ett enda fönster. De nya produkterna bygger vidare på det tidigare samarbetet och erbjuds nu under varumärket SolidWorks.

“I många branscher, till exempel konsumentvaror, innebär formsprutad plast ett mervärde i form av kvalitetsförbättringar, tids- och kostnadsbesparingar. En betydande del av våra användare arbetar med plastdetaljs- eller sprutformskonstruktion och får därför nytta av de robusta funktionerna i SolidWorks Plastics", säger Monica Menghini, vice VD för Marketing, Industry & Corp Communication på Dassault Systèmes. "SolidWorks Plastics innebär att vi utökar vår produktportfölj och kommer in på nya områden, samtidigt som vi följer SolidWorks traditionella fokus på användarvänlighet och funktioner som innebär stora fördelar för kunderna. Med den nya programvaran får konstruktörer snabba, exakta och lättanvända verktyg som möjliggör simuleringsdriven plastkonstruktion."

“När vi nu fördjupar samarbetet med Dassault Systèmes via varumärket Solidworks kan vi utnyttja deras kompetenta återförsäljare och erbjuda en kostnadseffektiv lösning av hög kvalitet för att hjälpa detalj- och formkonstruktörer minska antalet fel, skära ned på kostnader och förkorta tiden till marknad", säger Alan DuBois, ordförande och VD på SIMPOE. “Med den här sömlösa integreringen av olika lösningar behöver konstruktören aldrig lämna den bekanta SolidWorks-miljön för att optimera detalj- och formkonstruktioner.”

SolidWorks Plastics kommer att finnas i två paket – SolidWorks Plastics Professional för detaljkonstruktörer och SolidWorks Plastics Premium för formkonstruktörer och -tillverkare.

Den första versionen av SolidWorks Plastics släpps 2012 och har varit tillgänglig i Nordamerika sedan april[VWC1] , och i andra regioner och länder senare under året. Mer information om SolidWorks Plastics finns på: www.solidworks.com/plastics

Om SolidWorks
SolidWorks 3D-applikationer, som drivs av Dassault Systèmes 3DExperience Platform, hjälper miljontals ingenjörer och konstruktörer med att lyckas genom innovation. Den ger en intuitiv upplevelse inom produktkonstruktion, simuleringar, publicering, datahantering och miljöanalyser. Senaste nyheter, information och en onlinedemonstration finns på vår webbplats (http://www.solidworks.se/), eller så kan du ringa oss på telefonnummer 08-684 30 440.

• Vetenskap, teknik

• plastics