Dassault Systèmes presenterar SolidWorks Education Edition 2012-2013

Ny programvara och läroplan ger nästa generations konstruktörer karriärfördelar

Dassault Systèmes, världsledande inom 3D-programvara, 3D Digital Mock Up och PLM-lösningar (Product Lifecycle Management), presenterade idag SolidWorks® Education Edition 2012-2013. Bland nyheterna finns förbättrade verktyg för mekanisk konstruktion, simulering, hållbar konstruktion och kostnadsspårning, vilket gör att studenterna kan arbeta i verklighetstrogna miljöer och få bättre förutsättningar att konkurrera på dagens globala arbetsmarknad.

Med den nya programversionen har lärarna ett effektivt verktyg för att utbilda sina studenter till deras drömjobb. Dessutom tillhandahåller Dassault Systèmes ett omfattande SolidWorks-kursbibliotek med fler än 20 praktiska projekt för studenter på alla nivåer och med olika erfarenheter. Arbetet att konstruera broar, bilar och motviktsslungor blir roligt. Man har också tillgång till Facebook inifrån SolidWorks, vilket underlättar samarbete. Nu kan studenterna publicera projekten antingen på sina personliga sidor och dela dem med vänner, eller på SolidWorks Facebook-sidan för att dela dem med den stora SolidWorks-gemenskapen.

”För studenter som är intresserade av konstruktion och teknik är SolidWorks ett oumbärligt verktyg som öppnar dörrar mellan klassrummet och arbetsplatsen”, säger Emma Katharine Singer, student i maskinteknik vid University of Colorado i Boulder. ”SolidWorks är lättanvänt och enkelt att lära sig, och det ger studenterna ett försprång när de skall ta steget ut i verkligheten. Jag är säker på att min Certified SolidWorks Associate-status (CSWA) blir en tillgång när jag skall söka jobb.”

Hållbar konstruktion står i fokus för årets programversion. Den uppdaterade CAD­lärarhandboken innehåller ett kapitel om hållbar konstruktion som behandlar analys av konstruktionernas framtida miljöpåverkan. Kvalificerade skolor med SolidWorks Education Edition-prenumeration kan nu erbjuda sina studenter Certified Sustainable Design Associate-tentamen (CSDA), utöver Certified SolidWorks Associate (CSWA). Den nya tentamen testar studenterna i beräkningsmodellernas grunder och ger en introduktion till produkters miljöpåverkan. SolidWorks Certifications ses som en stor tillgång i jobbsökandet eftersom de är ett bevis på den sökandes kompetens.

”Fler än 24 000 gymnasieskolor har med hjälp av SolidWorks Education Edition inspirerat och effektivt utbildat nästa generations konstruktörer för att lösa världens konstruktionsproblem,” säger Bertrand Sicot, VD för SolidWorks, Dassault Systèmes. ”Med den senaste programversionen, och med uppdaterade läroplaner kan våra kunder anställa nyutbildade konstruktörer med hög kompetens som omedelbart kan samarbeta för att lösa sina uppgifter, över tidszoner och i olika kulturer.”

”Nya SolidWorks Education Edition är en del av ett mer omfattande 3DExperience Platform Education-program som vi anordnar varje år för att förbättra utbildningen och förståelsen hos studenter och användare i hela världen”, säger Monica Menghini, vice VD för Industry, Marketing and Corporate Communication på Dassault Systèmes. ”Programmen på våra 3DExperience-plattformar har blivit allt viktigare verktyg i utbildningen.”

Årets version av SolidWorks Education Edition bygger på SolidWorks Premium 2012 och innehåller följande förbättringar:

• En applikation för elektronikkylning, där användare kan analysera termosimuleringar för att se att värmen inte smälter produktens elektronik.
  • En applikation för värme, ventilation och luftkonditionering (HVAC) för simulering av luftflöde.
  • Ett verktyg för kostnadsberäkning som gör att studenterna kan utnyttja sina kunskaper för att utvärdera materialegenskaper och konstruktionskostnader.

Följande andra produkter kan också användas med SolidWorks Education Edition:

• SolidWorks Simulation som gör det möjligt att enkelt utsätta konstruktioner för samma förhållanden som i verkligheten,
  • Equation Editor, ett verktyg med vilket studenter kan visualisera sina matematiska kunskaper och se teorierna realiseras,
  • DraftSight®, ett kostnadsfritt* program för 2D-ritningar, med möjlighet för utbildare att prenumerera på en ny läroplan.

Programvaran säljs hos lokala återförsäljare. Om du vill ha mer information kan du besöka följande adress: http://www.solidworks.com/education-edition-2013-2013.htm.

*för fristående licens krävs aktivering.

Om SolidWorks
SolidWorks 3D-applikationer, som drivs av Dassault Systèmes 3DExperience Platform, hjälper miljontals ingenjörer och konstruktörer med att lyckas genom innovation. Den ger en intuitiv upplevelse inom produktkonstruktion, simuleringar, publicering, datahantering och miljöanalyser. Senaste nyheter, information och en onlinedemonstration finns på vår webbplats (http://www.solidworks.se/), eller så kan du ringa oss på telefonnummer 08-684 30 441.

• Vetenskap, teknik

• education edition

Dassault Systèmes, ledande inom 3D-upplevelser, tar fram virtuella miljöer för hållbar innovation. Dess världsledande lösningar förändrar hur produkter utvecklas, tillverkas och underhålls. Dassault Systèmes lösningar för samarbeten uppmuntrar till innovation och ger utökade möjligheter för den virtuella världen att förbättra den fysiska. Dassault Systèmes ger mervärde till 150 000 kunder av olika storlek och inom olika branscher i fler än 80 länder. Mer information finns tillgänglig på www.3ds.com/sverige.