Ett banbrytande möte mellan innovativ scenkonst och Dassault Systèmes senaste 3D-teknologi

Dassault Systèmes, världsledare inom 3D-designlösningar och PLM presenterar resultatet av sitt samarbete med Pietragalla dansstudio. Projektet, Mr. & Mrs. Dream, inleddes med den gemensamma visionen att utveckla och på ett innovativt vis förstärka dans med hjälp av modern teknik. Resultatet blev ett banbrytande framsteg för scenografi där traditionella hinder, så som ombyggnation av scenen, suddades ut. Kvar blev en levande miljö som möjliggör för kreatörer och koreografer att uppfylla sin konstnärliga vision.

Avancerad 3D-teknik och koreografi i symbios
Pietragalla och Dassault Systèmes har i denna föreställning utmanat dagens konventioner och restriktioner för att ta scenkonst till nya höjder.  I form av en virtuell 3D-värld går det att skapa tidigare otänkbara miljöer och hela scenen blir en interaktiv plattform, där känsla och budskap förstärks och konstnärliga visioner förverkligas. Scenografin projekteras på kulissen och skapar en miljö där scenografin är levande och kan interagera och förändras beroende på artistens uttryck.

Den prisade dansaren och koreografen Marie-Claude Pietragalla är kreativ ledare för projektet. 1990 utsågs hon till étoile av Ballet de l'Opera National de Paris 1990 och driver idag dansstudion Pietragalla. Pietragallas kompetens och kreativitet i kombination med Dassault Systèmes marknadsledande teknologi har ritat om kartan för vad som tidigare varit möjligt inom såväl koreografi som scenografi.

Mr & Mrs Dream – ett nytt uttryckssätt
Föreställningen suddar ut gränserna mellan verklighet och fantasi där dansarna kastas från en lägenhet, till en stressig gata i staden till mitten av en sjö på ett ögonblick. Mr & Mrs Dream förhandsvisades i juni på La Halle Freyssinet i Paris och har officiell premiär i mars 2014.

För mer information om projektet, besök: http://reve.3ds.com/en/

Trailer: