Ny undersökning - de är Sveriges mest innovativa företag

Ericsson, IKEA och Volvo är de företag som beslutsfattare i svenska företag upplever som mest innovativa, visar en ny SIFO-undersökning.

Undersökningen har utförs av SIFO på uppdrag av Dassault Systèmes och bygger på telefonintervjuer med 189 beslutsfattare i företag inom svensk industri. De deltagande företagen kommer från två innovationstunga branscher – fordons- och livsmedelsindustri. De är jämnt fördelade över olika delar av landet och är jämt fördelade mellan små, medelstora och stora företag. Frågan som ställdes var

”Vilket är Sveriges mest innovativa företag enligt dig?”

Delade vinnare blev Ericsson och IKEA med vardera 16,3 procent av rösterna från de beslutsfattare som besvarade frågan genom att namnge ett företag. Volvo på tredje plats fick 11,1 procent. På fjärde plats i undersökningen kommer Astra Zeneca med 3,4 procent av rösterna. Autoliv, SAAB, Sandvik och Scania delar femteplatsen och även Spotify, Koenigsegg, ABB och Lantmännen hamnar bland Sveriges 12 mest innovativa företag med mer än en procent av de avgivna rösterna.

-  Sveriges konkurrenskraft och position på den globala marknaden är en fråga som förväntas bli en av de mest intensivt debatterade under 2014 års riksdagsval. Därför var det förvånande att ingen hade ställt den här frågan tidigare, och därför viktigt att få svar. Företag som upplevs som innovativa leder genom goda exempel och det är en nyckelfaktor för att den pågående debatten om innovation i Sverige inte bara tar fasta på utmaningarna, utan även på möjligheterna, säger Mårten Gustafsson, ansvarig för undersökningen på Dassault Systèmes.

I samband med undersökningen undersöktes också andra frågor om innovationsklimat, drivkrafter och attityder till innovation.

Hela undersökningen presenteras inom kort.

För mer information om undersökningen, kontakta

Mattias Källman
AxiCom