PSA Retail lanserar digital upplevelse i butik tillsammans med Dassault Systèmes

Dassault Systèmes (Euronext Paris: #13065, DSY.PA) hjälper PSA Retail, Frankrikes ledande återförsäljare inom personbilar, att sätta upp en digital återförsäljare i butik. PSA Retail har valt att använda Dassault Systèmes’s verktyg för sälj- och marknadsföringsmaterial anpassat för fordonsbranschen “Virtual Garage”, och öppnar en digital butik där kunder kan välja olika bilmodeller och tillval med hjälp av virtualiseringsteknik placerad i den fysiska butiken.

PSA Retail’s nya "upplevelsebutik" belägen i Paris demonstrerar Peugeot, Citroën och DS-fordon i ett utrymme som endast tillhandhåller 150 kvadratmeter för varje enskilt bilmärke.

Genom att rendera virtuella 3D-modeller i butik kan PSA Retail visa upp hela sitt produktsortiment. Kunder kan designa sitt eget fordon i realtid, välja mellan olika modeller, miljöer, ljusförhållanden och effekter för att anpassa fordonets interiör och exteriör till det de söker.

Det är ett värdefullt verktyg för att visa olika bilmodeller och detaljer utan att det kräver 3D-visualiseringskompetens.

– Bilhandlare måste idag presentera fler valmöjligheter och tilläggsval för att locka den yngre köparen. Detta är särskilt påtaget i storstäder som Paris, där det endast finns små och dyra butiker. Tänk dig ett showroom utan en fysisk bil, eller att interagera med en bil utan att röra vid den. Med hjälp av 3DEXPERIENCE kan konsumenter komma närmare sin framtida bil än om de går genom en fysisk butik, säger Olivier Sappin, vice vd Transportation & Mobility Industry, Dassault Systèmes.

PSA Retail är den ledande återförsäljaren i Frankrike och näst störst i Europa. De planerar att expandera detta nya koncept för försäljning i 30 butiker över hela Europa fram till 2020.

• bilmärken
  • fordon
  • dassault

Dassault Systèmes, ledande inom 3D-upplevelser, tar fram virtuella miljöer för hållbar innovation. Dess världsledande lösningar förändrar hur produkter utvecklas, tillverkas och underhålls. Dassault Systèmes lösningar för samarbeten uppmuntrar till innovation och ger utökade möjligheter för den virtuella världen att förbättra den fysiska. Dassault Systèmes ger mervärde till 220 000 kunder av olika storlek och inom olika branscher i fler än 140 länder. Mer information finns tillgänglig påwww.3ds.com/sverige.

Följ Dassault Systèmes på TwitterFacebookLinkedInYouTube