Svenska RUAG Space utökar sin produktivitet med Dassault Systèmes CATIA Composites-applikation

RUAG Space AB, det svenska dotterbolaget till den schweiziska teknikgruppen RUAG med verksamhet i Göteborg och Linköping, har valt Dassault Systèmes CATIA Composites-applikation för mer effektiv design av kompositdelar.

RUAG Space utvecklar subsystem till satelliter och raketer och utökar nu sitt samarbete med Dassault Systèmes genom att köpa in CATIA Composites. De har tidigare arbetat i Dassault Systèmes CATIA V5-applikationer. Målet är att öka både takten och precisionen i utvecklingsprocessen av kompositdelar vilket kommer att effektivisera hela utvecklingsprocessen av dessa komplexa produkter.

RUAG Spaces produktportfölj har fem kategorier: 1) raketstrukturer och separationsmekanismer, (2) satellitstrukturer, mekanismer och mekanisk utrustning, (3) digital elektronik för satelliter och bärraketer, (4) satellitkommunikationsutrustning, och (5) satellitinstrument.

I takt med en ökad produktvolym och fler projekt behöver utvecklingsprocessen vara mer flexibel och tillåta förändringar. Kombinerat med den ökande komplexiteten och ständiga efterfrågan på mer ekonomiska och lättviktiga konstruktioner som är anpassade till kunden, ledde till att RUAG Space i Linköping valde att komplettera sina existerade lösningar med Dassault Systèmes applikationskunnande.

– Med CATIA Composites kan vi snabbare och mer effektivt designa satellitkonstruktioner och adaptrar, samtidigt som vi förbättrar produktens precision och kvalitet. Inom rymdindustrin är det mycket viktigt att planera för alla oförutsedda händelser. Våra högkvalitativa produkter förväntas ha en lång livslängd och måste vara mycket tillförlitliga och robusta i konstruktionen för att hålla för den stora påverkan som vi utsätter produkterna för under deras livscykel. Den nya applikationen för kompositer innebär otroliga fördelar för vårt befintliga erbjudande och gör att vi kommer att vara en mer aktiv, innovativ partner för nya banbrytande möjligheter inom rymdindustrin, säger Leif Håkansson, Engineering Manager, RUAG Space AB.

Detta strategiska samarbete passar de verktyg som används av RUAG Space och dess nätverk. I framtiden kommer spill att reduceras, processtyrning garanteras och design och utveckling av kompositmaterial att påskyndas. Den förväntade tidsbesparingen som detta förväntas innebära är betydande, och kommer att leda till en bättre avkastning på investering.

Implementeringen av den nya applikationen kommer att slutföras under de kommande månaderna och sker i samarbete med X10D Solutions, svensk partner till både Dassault Systèmes och RUAG Space sedan många år.

­– CATIA Composites är en mycket bra applikation för företag i olika storlekar, inte bara anpassad för större OEM-leverantörer. Vi räknar med ett ökat intresse bland användare av CATIA-applikationen under kommande år, säger Rikard Torkelsson, vd för X10D Solutions.

– Dassault Systèmes möter kunders behov inom tolv olika branscher över hela världen, däribland rymdindustrin. Vi är mycket glada att kunna erbjuda RUAG Space vår teknologi, som kommer att hjälpa företaget att nå sina mål, säger Stephen Chadwick, vd för norra Europa på Dassault Systèmes.

Om RUAG Space AB

RUAG Space är Europas största, oberoende leverantör av rymdprodukter till branschen med över 1 200 anställda på tio orter i Schweiz, Sverige, Finland, USA och Österrike. 2015 hade RUAG:s rymddivision en omsättning på 325 miljoner euro. Huvudprodukterna för RUAG Space i Sverige är datorsystem, mikrovågselektronik och antenner till satelliter, adaptrar och separationssystem till bärraketer. Företaget har sitt huvudkontor i Göteborg, en enhet för mekaniska system i Linköping och elektroniska system i Finland, Tampere. RUAG Space AB har 482 anställda. För mer information, se http://www.ruag.com/space/ruag-space-sweden.

Om X10D Solutions

X10D Solutions AB erbjuder lösningar, tjänster samt egenutvecklade produkter för flyg-, bil-, energi-, tillverknings- och transportindustrin för att öka effektiviteten i produktutvecklingsprocessen. Förutom Dassault Systèmes applikationsportfölj och 3DEXPERIENCE-plattformen, erbjuder X10D Solutions även produktutvärdering, implementering, kundanpassning, utbildning och utvecklingsstöd. För mer information, se www.x10d.se.

• ruag
  • catia composites
  • catia
  • dassault systémes
  • dassault

Dassault Systèmes, ledande inom 3D-upplevelser, tar fram virtuella miljöer för hållbar innovation. Dess världsledande lösningar förändrar hur produkter utvecklas, tillverkas och underhålls. Dassault Systèmes lösningar för samarbeten uppmuntrar till innovation och ger utökade möjligheter för den virtuella världen att förbättra den fysiska. Dassault Systèmes ger mervärde till 210 000 kunder av olika storlek och inom olika branscher i fler än 140 länder. Mer information finns tillgänglig på www.3ds.com/sverige.

Anna Lagerkvist

Presskontakt 0702 40 88 25