Dataföreningen startar nytt nätverk för mångfald och inkludering

Aida Faiz, External Relations Officer på Korta vägen vid Stockholms universitet, har tillsammans med Christer Berg, verksamhetschef på Dataföreningen, tagit initiativ till Dataföreningens nya nätverk Diversity in Tech, som ska arbeta för att vässa tech-branschernas framtida utveckling och innovationskraft genom mångfald och inkludering.

- Utvecklingen i Sverige av digitala produkter och tjänster hämmas av bristen på medarbetare med rätt kompetens. Det har vi inte råd med, menar Christer Berg som är verksamhetsledare på Dataföreningen och en av initiativtagarna till det nya nätverket.

Christer Berg, verksamhetschef, Dataföreningen

- Vi behöver alla människor som på något sätt kan bidra till att skapa tillväxt. Framtidens teknikdrivna marknader är både globala och lokala. Framtidens vinnande team är mångkulturella och mångnationella, med förankringar från alla världens hörn.

- Med initiativet Diversity in Tech vill vi bidra till att övervinna hindren som hämmar mångfald vid rekryteringar.

Aida Faiz, som idag jobbar med liknande frågor på Stockholms universitet, kommer vara den som driver nätverket.

- Jag ser verkligen fram emot att kunna bidra med det jag har med mig sedan tidigare inom mångfald och inkludering. Nu påbörjar vi en spännande resa som kommer att göra skillnad för människor, företagande och samhället i stort, säger Aida

Aida Faiz, korta vägen

Diversity in Tech riktar sig till alla som delar nätverkets vision och som kan bidra till att förverkliga målet att tillvarata alla talanger oavsett bakgrund och på så vis lösa Sveriges kompetensbrist inom IT.

För att nå dit, kommer nätverket erbjuda skräddarsydda utbildningar, mentorskap och rådgivning för HR-personal, chefer och projektledare inom den digitala sektorn. Förutom utbildningar kommer nätverket också hålla seminarier och träffar.

Diversity in Tech kommer hålla ett uppstartsmöte den 24 maj, kl.18:00-20:00 i Dataföreningens lokaler på Fleminggatan 7 i Stockholm, för att presentera sin vision och sina planer och är öppet för allmänheten.

Aida Faiz arbetar sedan två år som External Relations Officer på Korta vägen vid Stockholms universitet med mångfald och inkludering som spetskompetens, dessförinnan har Aida bl a arbetat i Botkyrka kommun som arbetsmarknadssamordnare.

Aida brinner för att skapa samarbete mellan alla aktörer i samhället för att minska segregation genom att ha en mer inkluderande kultur och ett mer inkluderande arbetssätt för att utveckla individ, kompetens och organisation. Aida kom till Sverige från Iran 2007 som student och har en utbildningsbakgrund genom en MA-examen inom medie- och kommunikationsvetenskap från Stockholms universitet.

Christer Berg är verksamhetschef på Dataföreningen och en framtidsspanare som bevakat hur teknikutvecklingen förändrat världen i över 25 år.

• nyanlända
  • segregering
  • utanförskap
  • kompetensbrist
  • nätverk
  • inkludering
  • mångfald

Dataföreningen är en oberoende intresseorganisation med digitaliseringen av Sverige som utgångspunkt. I vår vision Digital destination Sverige ser vi en digitalisering som stärker människan på alla plan. Dataföreningen har cirka 10.000 medlemmar som är verksamma i kretsar, nätverk och arbetsgrupper över hela landet. För att möta utmaningarna i vår vision har vi en innovationsplattform, där vi gemensamt utvecklar lösningar som kan förverkligas med crowdfunding.

Dataföreningen också en av Sveriges större aktörer för högre vidareutbildningar inom IT och verksamhetsutveckling. Varje år genomför vi över 250 aktiviteter och 150 utbildningar. Läs mer om Dataföreningens vision och verksamhet på dfs.se.