Isobel Hadley-Kamptz vald till ny ordförande i Dataföreningen

Isobel Hadley-Kamptz har valts till ny ordförande för Dataföreningen i Sverige. Med en bakgrund som journalist och författare tar hon med sig nya perspektiv till föreningen.

Det var under föreningsstämman 24 april Isobel Hadley-Kamptz valdes till ny styrelseordförande för riksföreningen. Avgående ordförande Christer Berg blir verksamhetsledare för Dataföreningen i Sverige.

– Det här är jätteroligt! Jag hoppas kunna leva upp till föreningens förväntningar och ser verkligen fram emot att börja arbeta ihop med den övriga styrelsen, säger Isobel Hadley-Kamptz om förtroendet.

Med en mer kommunikationsorienterad bakgrund än de senaste årens ordförandena (CIO, ITK-professor och branschanalytiker) tillför Isobel nya perspektiv till föreningen. Vid sidan av det nya uppdraget är hon författare och journalist och har tidigare arbetat som kommunikationsansvarig på Digitaliseringskommissionen. Hennes texter har förekommit på bland annat Expressens och Dagens Nyheters kultur- och ledarsidor och berör ofta frågor inom liberalism, klass och feminism.

– Jag hoppas att min erfarenhet och kompetens inom opinionsbildning och kommunikation ska kunna bidra till att göra Dataföreningen synligare, både för allmänheten och inom politiken. Jag hoppas att vi ska kunna ta ett kliv framåt och höras och synas mer, säger hon.

Vad gäller Dataföreningens arbete och vision, att digitaliseringen ska vara en möjliggörare för alla, ligger Sverige redan långt fram med grundförutsättningar som internettillgång och digital baskompetens, menar hon.

– Nu måste vi fortsätta och bättre förstå hur digitaliseringen skapar helt nya möjligheter och klara av att bejaka de stora förändringar som utvecklingen kräver av allt från arbetsliv och utbildning till privatliv och själva samhällsbygget.