Färsk kartläggning visar på minskat byggande inom handelsfastigheter

Swedish Shopping Centre Directory, SSCD, genomförde nyligen en kartläggning tillsammans med HUI Research , NCSC och fastighetsanalystjänsten Datscha. Den projekterade ytan uppgick till ca 1,9 miljoner kvadratmeter och har minskat med nära 12 procent, motsvarande ungefär 260 000 kvadratmeter sedan förra året och är den lägsta noteringen sedan SSCD började kartlägga handelsprojekt.

Toppnoteringen för byggandet inom handeln var 2017 då volymen för planerade projekt uppgick till 2,6 miljoner kvadratmeter.

- Förklaringar till nedgången kan vara ökande e-handel och ett förändrat konsumentbeteende. Även en oro för en eventuell stundande lågkonjunktur kan ha påverkat projekttakten, säger Johanna Torstensson, Affärsområdesansvarig på Datscha.

De största köpcentrum- och handelsplatsprojekten 2019:

Ladda ner rapporten om Sveriges största köpcentrum- och handelsplatsprojekt 2019.

Uppgång för logistikfastigheter

Den höga tillväxt som vi haft i Sverige är på väg mattas av.

- Samtidigt som det blåser snålt kring handelsfastigheter öser investerare pengar över logistiksegmentet, enligt Kristina Andersson Global, Head of Research på Datscha på Datscha.

Första kvartalet i år ökade transaktionsvolymen för logistik- och industrifastigheter med 275 procent jämfört med samma period föregående år. Det var den snabbaste ökningen av alla, vilket gjorde att logistiksegmentet hade näst högsta transaktionsvolym under kvartalet, enligt Datscha.

-Den växande e-handeln påverkar inte bara våra köpbeteende utan också kraven på snabba leveranser och efterfrågan på logistikbyggnader ökar därför kraftigt, säger Kristina Andersson.

Johanna Torstensson
Affärsområdesansvarig SSCD
+46 (0)700-23 4420
johanna.torstensson@datscha.com

Global Head of Research
+46 (0)8-5070 5360
kristina.andersson@datscha.com

Vill du boka en kostnadsfri demo av SSCD? Läs mer här

Läs mer om SSCD här

Är du nyfiken på mer information?

Tvärnit för köpcentrum – inget behov på 15 år
Läs artikeln på DI.se

Största projekten i Sverige just nu
Läs artikeln på Market.se