JLL största säljrådgivare för första gången

Den internationella fastighetsrådgivaren JLL är för första gången störst bland säljrådgivarna på den svenska transaktionsmarknaden. Det visar rykande färsk statistik från fastighetsinformations- och analystjänsten Datscha.

Fastighetsrådgivaren JLL tar första platsen bland säljrådgivarna på den svenska transaktionsmarknaden med en marknadsandel på knappt 16 procent under första halvåret. Det visar ny statistik från fastighetsinformations- och analystjänsten Datscha. Under fjolåret placerade sig JLL femma med en marknadsandel på knappt 12 procent.

Två av de affärer som har tagit JLL till toppen är den brittiska fastighetsjätten Grosvenors förvärv av Lidingö Centrum från brittiska Rockspring och fondförvaltaren Genestas förvärv av Svea Artilleri 10 & 11 från AFA fastigheter.

JLL lyckas även att kamma hem topp-placeringar både i Finland, där man tar första platsen, och i Storbritannien där man placerar sig på andra plats.

Transaktionsvolymen uppgick till 72 miljarder kronor första halvåret 2018
Under första halvåret genomfördes fastighetsaffärer för 72 miljarder kronor, vilket historiskt är ett starkt resultat, enligt Datscha,

”Intresset för fastighetsinvesteringar är fortsatt starkt i dagens marknadsläge med låga räntor. Helårssiffrorna kommer sannolikt att sluta på liknande volym som 2017”, säger Datschas analyschef Kristina Andersson.

Största köprådgivarna
Största köprådgivare under första halvåret var Pangea Property Partners på 23,6 procent, följt av Nordier Property Advisors och Colliers International på 16,2 respektive 15,6 procent.

För mer information vänligen kontakta
Kristina Andersson, Analyschef Transaktionsdata 070-844 30 60
kristina.andersson@datscha.com