Mogul hjälpte Kemikalieinspektionen med ny webbplats

Kemikalieinspektionens lanserar i dag sin nya webbplats, som myndigheten tagit fram i nära samarbete med Mogul. Designen och strukturen på webbplatsen har gjorts om med utgångspunkt i användarnas behov.

Myndighetens nya webbplats är responsiv och har byggts om för att det ska vara så enkelt som möjligt för användarna att hitta den information som de oftast söker efter.

En bakgrund till omgörningen var att en användarundersökning visat att det fanns ett behov av att förbättra webbplatsen. Första insatsen var att göra en kompletterande expertutvärdering samt en analys av webbstatistiken. Den samlade kunskapen ledde till att Mogul fick i uppdrag att ta fram förslag på en ny webbplats.

Delleveranser ger tidig återkopplingProjektet har varit ett tätt samarbete mellan Mogul och interna intressenter hos Kemikalieinspektionen. Projektet levererades i etapper för att få bra överblick och snabb återkoppling av faktiskt användande. Konsumentwebben konsument.kemi.se var den första leveransen inom projektet och lanserades i början av 2014. Det var ett första steg i en total omarbetning av Kemikalieinspektionens webbkommunikation och gav en försmak på den nya responsiva designen.

Prototyper ger bättre beslutsunderlag
Mogul genomförde en processkartläggning genom workshops tillsammans med Kemikalieinspektionen. Processkartläggningen klargjorde vilka som kommer i kontakt med myndigheten och hur, samt vilka problem deras användare ställs inför i den kontakten.

Därefter togs det fram prototyper med olika koncept för responsivitet, interaktions- och informationsdesign för en ny webbplats. Prototyperna ger en detaljerad bild av design och funktionalitet och underlättar därmed när beslut ska tas om att gå vidare till teknisk produktion. Mogul tog även fram ett grafiskt koncept för den nya webbplatsen samt utvecklade den nya lösningen baserad på dessa underlag.

Kort om Kemikalieinspektionen
Kemikalieinspektionen är en myndighet under regeringen. Myndigheten arbetar i Sverige, inom EU och internationellt för att utveckla lagstiftning och andra styrmedel som främjar god hälsa och bättre miljö. Kemikalieinspektionen har tillsyn över reglerna för kemiska produkter, bekämpningsmedel, ämnen i varor och gör inspektioner, samt granskar och godkänner bekämpningsmedel innan de får användas. Kemikalieinspektionens miljökvalitetsmål är Giftfri miljö.