Stororder till Originalbagarn från COOP Sverige till 650 butiker

Originalbagarn och COOP i unik satsning

COOP Sverige inleder ett unikt samarbete med Originalbagarn kring D-vitaminberikat matbröd. Originalbagarn börjar med att ta fram hela 7 produkter ur vardagssortimentet. Originalbagarn blir först i Sverige med att producera D-vitaminberikat bröd i stor skala vilket innebär att bröden UV-strålas för att frigöra naturliga D-vitaminer i mjölet. I 650 butiker i landet görs satsningen under vecka 38 och blir därmed storkund hos Originalbagarns två produktionsfabriker.Introduktionen sammanfaller med börsintroduktionen för Originalbagarn vid NGM. Innan börsintroduktionen görs en spridningsemissionn i bolaget - man behöver fler aktieägare under september och oktober - se annonser på aktieps.se, olistat.se samt deleca.se. Detta är första order från COOP Sverige som nu även gör investeringar i fabrikerna hos Originalbagarn för att utveckla nya D-vitaminberikade matbrödet.

Originalbagarn har fått i uppdrag av COOP Sverige att delta i COOPs satsning på EMV, Egna märkesvaror, inom brödsektorn. I första hand rör det sig om 7 produkter ur vardagssortimentet med alldeles speciella förutsättningar. Originalbagarn blir först i Sverige med att producera D-vitaminberikat bröd i stor skala vilket innebär att bröden UV-strålas för att frigöra naturliga D-vitaminer i mjölet.

Förutom ökat vitamininnehåll ökar också livslängden på det solbrända brödet och tendensen för t.ex. mögel minskar betydligt.
D-vitamin är den vitamin vi har svårast att få till oss under det mörka halvåret och med ett naturligt tillskott i bröd som är en basvara täcks en stor del av det behovet.

COOP och Originalbagarn möter här en internationell trend från länder som England och USA där många ledande brödleverantörer tar ansvar för D-vitamintillskottet.

Två av produkterna kommer att marknadsföras under varumärket Änglamark och fyller kravet för både Ekologiskt- och KRAV-märkt bröd. Där har stor möda lagts i provköket för att få fram produkter som har samma höga kvalitet vad gäller smak och konsistens som de mest kända förebilderna.

Med sina drygt 650 butiker väntas COOP bli en av Originalbagarns största kunder och leveranserna startar v38 och sammanfaller väl med tiden för bolagets introduktion på NGM Börsen.

- Att ta hem såna här stora kunder inom EMV är normalt en årslång process, här har det tillkommit investeringar i fabriken i Växjö liksom ett stort arbete med KRAV-Certifiering, säger bolagets VD Magnus Norman, - I gengäld har vi nått ett fördjupat samarbete med en av Sveriges viktigaste Livsmedelskedjor.

-Originalbagarn är sedan tidigare certifierade inom BRC och Ekologisk produktion i båda sina produktionsanläggningar. BRC certifieringarna har fått högsta betyg, Grade A och Grade AA.

Originalbagarn är moderbolag i en koncern som också äger Nynäsbageriet i Nynäshamn. Tillväxten är mycket stark och det som idag är en produktion rullande på ca 100 mkr ryms i en total produktionskapacitet på 400 mkr.

Kunder är nästan alla ledande livsmedelskedjor och grossister och Nynäsbageriets kanelbulle bakas i över 20 miljoner stycken per år. Bageriet i Växjö är helt inriktat på matbröd i stora serier till många olika varumärken

Börsintroduktionen på NGM är planerad till december 2016.

• emv
  • originalbagarn