Dell Technologies Ianserar nya lösningar för superdatorer och AI-innovation

Utökad produktportfölj inom HPC gör superdatorer mer tillgängliga än någonsin

Nyheten i korthet:

• Nya och förbättrade lagringslösningar från Dell EMC klarar de tuffa krav som ställs inom HPC (High Performance Computing).
  • Driftsättning av avancerade AI-lösningar blir enklare än någonsin med nya Dell EMC Ready Solutions for AI och tillhörande referensarkitekturer.
  • Ny öppen 400GbE nätverksswitch är det perfekta komplementet för beräknings- och lagringsintensiva nätverk.
  • Nya alternativ för GPU-val och ökad prestanda för Dell EMC PowerEdge-portföljen möjliggör nya hastighetsrekord.

På mässan Supercomputing 2019 i Denver har Dell Technologies lanserat flera nya lösningar, referensarkitekturer och förbättringar av produktportföljen som sammantaget gör det enklare och snabbare för företag och organisationer att dra nytta av HPC – High Performance Computing för bland annat satsningar inom artificiell intelligens.

Att applicera AI-teknologi för att lösa problem har blivit allt vanligare och är en av de drivande orsakerna bakom den snabba tillväxten inom HPC. Enligt en färsk rapport från Hyperion Research väntas den globala HPC-marknaden växa med 7,1 procent till år 2023, en samlad omsättning på 39,2 miljarder dollar. HPC-server-baserade AI-lösningar väntas växa med mer än 29 procent under samma tidsperiod.

”Det finns mycket värde i den information som företag och organisationer samlar på sig, och AI på HPC hjälper dem att realisera detta värde”, säger Thierry Pellegrino, vice president, HPC, på Dell Technologies. ”Vi är målmedvetna och arbetar för att ta fram lösningar som gör det enklare än någonsin att driftsätta den här typen av lösningar, oavsett hur stor organisation du har i ryggen och hur långt du kommit på vägen.”

Dell Technologies tar lagring för HPC ett steg längre

Nya nyckelfärdiga lösningar för HPC-lagring inom ramen för Dell EMC Ready Solutions – skräddarsydda för ThinkParQ BeeGFS och ArcaStream PixStor – gör HPC-system snabbare att driftsätta och enklare att hantera.

Med hjälp av Dell EMC Ready Solutions for HPC BeeGFS Storage har Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation (CSIRO) i Australien byggt upp en av världens största lagringslösningar med NVMe – med en kapacitet på 2 petabyte rankar den för närvarande som nummer 8 på IO-500 listan, ett benchmark för världens snabbaste HPC-lagringslösningar.3

På Supercomputing 2019 har Dell Technologies även lanserat utökad kapacitet för Dell EMC PowerVault ME4, med 16TB HDD som möjliggör lagring på 4 PB i ett 15U-rackutrymme.

Snabbare väg till AI med nya referensarkitekturer

Dell EMC expanderar sin portfölj av Ready Solutions for AI med en ny validerad design för Domino Data Science Platform, framtagen i samarbete med Domino Data Lab. Den nya lösningen gör det möjligt för data-intensiva discipliner att ta fram och testa modeller snabbare än någonsin med en centraliserad plattform som täcker in hela livscykeln – vilket snabbar upp processen, oavsett om det är i idéstadiet eller i utrullningen.

För att ytterligare förenkla driftsättning av AI-lösningar presenterar Dell Technologies fem nya referensarkitekturer optimerade för ledande AI-partners inklusive lösningar från DataRobot, Grid Dynamics, H20.ai, Iguazio and Kubeflow on Red Hat OpenShift. De nya arkitekturerna gör driftsättningen av AI-lösningar snabbare än tidigare, och gör det möjligt för företag att modernisera, automatisera och transformera sina datacenter med branschledande lösningar från Dell EMC utrustade med senaste generationens Intel Xeon Scalable-processorer.

Ny 400GbE nätverks-switch skräddarsydd för krävande HPC-lösningar

Portföljen av switcher i Dell EMC:s PowerSwitch Z-serie utökas med nya Dell EMC PowerSwitch Z9332F-ON, en 400GbE open networking-switch framtagen speciellt för HPC-användning, som ställer höga krav på prestanda. Jämfört med existerande 100 GbE-switchar ger den nya switchen fyra gånger så hög throughput, en fördubbling sett till pris/prestanda och nära nog två gånger så hög energieffektivitet.

Dell Technologies lanserar nya alternativ för NVIDIA GPU and Intel FPGA för PowerEdge-familjen

Dell Technologies visar också upp nya GPU-möjligheter för PowerEdge-servrar, bland annat NVIDIAs T4 Tensor Core GPU:er som nytt tillval till Dell EMC DSS 8440. Med upp till 16 GPU-enheter per maskin går det att bygga energieffektiva lösningar för maskininlärning/AI.

Andra nyheter på GPU-fronten i korthet:

• NVIDIA Tesla V100S GPU med upp till 25 procent mer bandbredd för kommunikation direkt med Mellanox InfiniBand-anslutningar och PowerEdge Express Flash NVMe Performance PCIe SSD:er för snabbare dataöverföringar.
  • NVIDIA RTX-GPU:er – högre prestanda till en bråkdel av kostnaden i nya PowerEdge.
  • Intel FPGA Programmable Acceleration Card D5005 går nu att få i servrar i Dell EMC:s PowerEdge R740xd och R940xa.

Tillgänglighet:

• Dell EMC PowerVault ME4 med 16TB HDD finns tillgänglig tidigt 2020.
  • Ready Solutions for AI - Design for Domino Data Science Platform finns tillgänglig globalt i december 2019.
  • AI Reference Architectures för Data Robot, Grid Dynamics, H20.ai och Iguazio beräknas finnas tillgängligt under fjärde kvartalet 2019.
  • NVIDIA V100S GPU:s kommer att finnas som valbart alternativ för Dell EMC PowerEdge-servrar tidigt 2020.
  • Intel FPGA (PAC) D5005 kommer att vara tillgängligt i början av 2020.
  • Andra lanseringar som omnämns finns tillgängliga globalt redan nu.

• produktnyheter
  • hpc

Dell Technologies (NYSE:DELL) är en unik familj av företag som hjälper företag, organisationer och privatpersoner att skapa sin digitala framtid och förändra hur de arbetar, lever och leker. Dell Technologies erbjuder marknadens bredaste portfölj av innovativa produkter och tjänster och sträcker sig från edge computing i nätverkets ytterkanter, hela vägen upp i molnet.