Företagen söker hållbara lösningar i jakten på sänkta leverantörskostnader

Strävan att pressa underleverantörers konkreta offerter utökas till att hjälpa leverantörerna att titta på hela produktionskedjan. Detta visar den internationella rapporten The High Profit Supply Chain från revisions- och konsultföretaget Deloitte.

Trenden är en fortsatt integration, bort från tuffa förhandlingar kring själva priset. Det gäller nya gemensamma processer som minskar användning av energi, vatten och insatsvaror, och som reducerar avfall och utsläpp av koldioxid. I slutändan ökar samverkan mellan samtliga parter, även med de återvinningsföretag som slutligen tar hand om produkterna. Resultatet börjar också användas i reklam och information till kunderna.

Information

För vidare information, se Deloittes bifogade rapport The High Profit Supply Chain  i sin helhet eller kontakta christer.ahlgren@deloitte.se. Läs mer om Deloitte på www.deloitte.se.

Regioner