Konsumentsäkerhet i USA genom produktionsansvar

Myndigheternas och livsmedelsbranschens arbete för ökad konsumentsäkerhet intensifieras i USA under 2013. Enligt rapporten ”Food Safety, A year in Review”, från revisions- och konsultföretaget Deloitte, har amerikanernas inställning till sina livsmedel förändrats på grund av olika skandaler.

Regelverket The Food Safety Modernization Act (FSMA) har i flera år varit en grund för kvaliteten och säkerheten inom den amerikanska livsmedelsbranschen. Främsta vapnet har alltid varit förebyggande kontroller. Från 2013 ökar nu kraven markant. Myndigheten Food and Drug Administration (FDA) intensifierar också sina kontroller och förebyggande kontakter med branschens företrädare.

Företagens eget ansvar för hela livsmedelskedjan ökar stegvis under de kommande två åren. Under en viss inskolning ges företag i branschen möjlighet att se över sina rutiner och förändra sina affärsmodeller, men ganska omgående måste man vara beredd på att kunna hantera de nya regelverken.

För mer information, vänligen se rapporten ”Food Safety, A year in Review” eller kontakta Christer Ahlgren på chahlgren@deloitte.se.

Taggar

Deloitte erbjuder tjänster inom revision, consulting, finansiell rådgivning, riskhantering, skatterådgivning och relaterade tjänster till noterade och privatägda klienter inom en mängd branscher. Deloitte assisterar fyra av fem företag på Fortune Global 500® genom ett globalt nätverk av medlemsfirmor i mer än 150 länder, som erbjuder spetskompetens av världsklass och högkvalitativa tjänster för att hjälpa klienter med de insikter de behöver för att ta itu med sina mest komplexa utmaningar. För att få mer information om hur Deloittes mer än 312 000 medarbetare arbetar för att göra verklig skillnad, följ oss på Facebook, LinkedIn och Twitter.