Deltaco distribuerar QNAP

Sedan Deltaco introducerade QNAP i sortimentet för ett år sedan har utbudet av produkter som erbjuds återförsäljare i Sverige, Danmark, Finland och Norge stadigt ökat.  Nu ingår ett 30-talNAS och mediaspelare i utbudet från det Taiwanesiska företaget som själva använder ”QualityNetwork Appliance Provider” som sitt måtto.

QNAP fokuserar på stabila och finessrika lagringsprodukter för såväl hemma användare som små och medelstora företag. Alla QNAP lagringsservrar är Linux-baserade vilket ger möjlighet för många användbara funktioner.

RAID ger trygghet

Alla QNAP NAS med två eller fler diskar hanterar de flesta RAID-nivåer för snabb och säker lagring. Med filsystem EXT3 är maxstorleken på diskarna 2TB medan de med EXT4 kan hantera i det närmaste obegränsat stora diskar vilket gör NASen framtidssäker.

Smarta funktioner för SOHO

I de enklare versionerna ingår dels de grundläggande funktionerna som man väntar sig av en NAS, som exempelvis filserver, printserver och backupserver. De ger dessutom möjlighet att ha flera virtuella webbservrar med stöd för PHP och MySQL-databaser, övervakningsserver för upp till fyra nätverkskameror och en komplett mediaserver för strömmande musik och video. Det går även att dela musik, bilder och video med sin iPhone eller Android på enkelt sätt både över lokala nätverket och Internet.

Genom expansionsplattformen QPKG öppnar sig fantastiska möjligheter att gratis komplettera sin NAS med ytterligare funktioner från entusiastiska utvecklare världen över.

Avancerad lagring för SMB

Allt detta finns även tillgängligt i de mer avancerade NAS-modellerna som riktar sig mot företag. Dessa är dock mer fokuserade på effektiv lagring med hög säkerhet. Dubbla nätverksanslutningar, AES-kryptering av hårddiskarna, möjligheter för virtualiserade lagringsnät med iSCSI, avancerad fjärrbackup med mera.  Toppmodellerna är dessutom certifierade för användning med Citrix och VMware.

Kompakt och strömsnål

När en QNAP NAS installeras i hemmet eller på företaget kan många funktioner samlas i en kompakt, tyst och strömsnål enhet.  En TS-419P+ med fyra diskar installerade förbrukar exempelvis endast 13W i viloläge och 31W när den jobbar. Detta bör ställas i relation till en PC med motsvarande arbetsuppgifter som förbrukar uppemot 350W. Den låga strömförbrukningen leder i sin tur till att fläkten i en QNAP NAS inte behöver arbeta så hårt och håller sig på en behaglig ljudnivå.

För mer information, tester, bilder, etc:

Khazar Amini
khazar@deltaco.se

Direkt tel: 08-555 762 46

Deltaco är en medelstor leverantör och distributör av IT-produkter i Norden. Företagets affärsidé är att med korta leveranstider och konkurrenskraftiga priser erbjuda ett attraktivt sortiment av IT-produkter till IT-marknaden i Norden. Huvudkontoret ligger i Tullinge och företaget har dotterbolag i Finland och Danmark.

Deltaco har idag 70 anställda och ger service och levererar produkter till cirka 5000 kunder i IT-, installation- och TIME-segmenten varje dag. Kundkretsen omfattar bland annat distributörer, datorbutiker, installatörer, industrier, PC-kunder, postorderföretag, varuhus och återförsäljare.

Med trevlig och kunnig personal, långa öppettider, bra support och snabba leveranser, försöker Deltaco att alltid vara tillgängliga och ge företagets kunder marknadens bästa service.

• nätverksprodukter
  • lagring