Enkla, tydliga och trygga telefoner från DELTACO

DELTACO presenterar nu en serie enkla och prisvärda mobiltelefoner avsedda att ringa med. Telefonserien heter TALA och består av tre telefoner. Enkel, Stor och Tålig. Gemensamt för alla tre är att de fokuserar på enkelhet, tydlighet och trygghet men erbjuder ändå en bred variation. Modellen Enkel är liten och smidig, Stor är större med en extra stor skärm medan Tålig är stötskyddad och vattensäkrad.

- Vi ser att det finns ett behov på marknaden för enkla, prisvärda och tåliga telefoner, säger Siamak Alian, VD för Deltaco och fortsätter: - Det finns grupper som inte är intresserade av avancerade telefoner. Samtidigt har de avancerade telefonerna blivit så pass dyra och ömtåliga att många känner att de behöver något enkelt och tåligt komplement att ta med sig på semestern, badstranden och på utflykter.

Viktiga basfunktioner
- Vi har fokuserat på bekväm vardaglig användning. Självklart finns det möjlighet att lägga in sina kontakter i telefonboken och använda sifferknapparna som direktval till favoritkontakterna. Det måste också vara enkelt att skicka och läsa SMS. Vi har valt att förse alla modellerna med LED-ficklampa och FM-radio både för nöjes skull och som extra säkerhet i besvärliga situationer. Väckarklocka och en enkel kalkylator var också funktioner vi valde att lägga in i telefonerna. Vi behöver ju alla hjälp att vakna ibland, avslutar Siamak Alian.

Om nöden är framme
På baksidan finns en stor knapp för nödsituationer. När den hålls inne några sekunder går först ett förberett SMS iväg till fem valda kontakter. Därefter rings dessa upp i tur och ordning till någon av dem svarar. Samtidigt ljuder en larmsignal från telefonen och förinställda uppgifter om blodgrupp, eventuell sjukdom och kontaktperson visas på skärmen.

• dcp32
  • dcp41