Pär "Lill-Pär" Höglund specialutrustade sin hjullastare för snöröjning av väg. Efter fyra säsonger fortsätter han på samma sätt, nu med en Hitachi ZW180PL-6 av senaste modell. (Foto: Mats Thorner)

Lill-Pärs Hitachi röjer vinterväg

Efter fyra lyckade vintersäsonger med en Hitachi hjullastare i snösvängen på länsvägnätet i Dalarna, satsade Pär ”Lill-Pär” Höglund på samma lösning igen. Nu sitter snöröjningsutrustningen på en ny 15 tons Hitachi ZW180PL-6, som är redo att ta sig an de snöiga vägarna under ännu fler säsonger.

– Snöröjningen på vintern är ett sätt att förlänga arbetsåret för våra maskiner och vår personal. Hitachis hjullastare har visat sig vara en bra lösning för den här typen av vägar, så nu har vi flyttat över vinterutrustningen till den nya Hitachin, säger Lill-Pär.

Lill-Pärs Schakt AB har sex Hitachimaskiner, varav två hjullastare, och sex anställda. Mest arbetar man med anläggningsprojekt, men vintertid blir snöröjning ett bra komplement som ger jobb även när kyla och snö innebär mindre grävjobb.

– Den senaste snörika säsongen satte utrustningen på svåra prov. Hjullastaren har använts mycket, under en period körde vi dygnet runt i nästan en hel vecka. Vi har en plogslinga på drygt 12 mil länsväg, inklusive stickvägar. Vi har också kantskurit snövallarna två gånger, men då använde vi våra Hitachi hjulgrävare, utrustade med plog för det ändamålet, berättar han.

Den specialbyggda lösningen med snöutrustning för Hitachin består av följande:

• Frontplog. Den sitter monterad med BM-fäste på lyftarmen och bär en Mähler snöplog i flytläge. Plogen följer vägens ojämnheter med sin egentyngd.
  • Plogvingsfästet är monterat i motvikten som bär vingen och dess hydrauliska utskjut.
  • Ett bakmonterat VGB-drag bär bakbettet för isrivning.
  • – Det är samma typ av plogutrustning som man sätter på lastbil som snöröjer. Skillnaden är att allt blir mycket smidigare på hjullastaren, tack vare kortare hjulbas och midjestyrning. Därför klarar den kurvor och korsningar bättre.

Maskinen har snödäck, men inga dubbar eller kedjor, det behövs inte. Vingens tryck mot snövallarna ger ingen rörelse i sidled, tyngden ger den stabilitet som behövs. Med utrustningen väger ekipaget närmare 20 ton.

För att få allt att fungera har Hitachins hydraulik kompletterats med ett extra ventilpaket som ger tre extra dubbelverkande hydraulfunktioner. Vingens utskjut manövreras till exempel med en extra joystick.

– När vi utrustat den nya maskinen har vi dragit nytta av alla våra erfarenheter från de tidigare säsongerna. Nu blir allt ännu bättre!

– Och på våren är det bara att koppla loss utrustningen och använda maskinen precis som vanligt ihop med företagets övriga maskinpark av Hitachigrävare, säger en nöjd Pär Höglund.

LILL-PÄRS ZW180PL-6:

Maskinvikt i basutförande: 15 500 kg

Drivlina: Power shift växellåda med möjlighet att låsa på vald växel.

Motor: 6-cylindrig Cummins 129 kW (173 hk)

Max hastighet: 38 km/tim.

Totalvikt med snöblad, vinge, bakbett och fästen: Nära 20 000 kg

BILDER:

Lill-par_0992.jpg

Lill-Pärs Schakts snöröjer länsvägnätet i Dalarna under vintern. Bilden är från länsväg 920 vid Lindberg nordost om Leksand i april i år.

Lill-par_1009.jpg

Lill-par_1013.jpg

Hjullastaren har samma utrustning med frontplog, vinge och bakbett som lastbilar i snöröjning brukar ha. Men detta ekipaget är mycket smidigare.

Lill-par_1014.jpg

Lill-par_1018.jpg

Lill-par_1022.jpg

Lill-par_1024.jpg

Maskinens hydraulik har kompletterats med tre dubbelverkande funktioner som styr utrustningen.

Lill-par_1038.jpg

Pär ”Lill-Pär” Höglund har utvecklat det hjullastarbaserade konceptet för snöröjning i samarbete med Delvator och auktoriserade verkstaden Furuhill Maskin i Falun.