Hitachis materialhanterare blev unik borrigg

Hitachis materialhanterare blev unik borrigg

Räckvidden avgjorde när Vekab valde en Hitachi ZX250W-3 materialhanterare för att bära borrbalk för bergförstärkning och pallborrning i Svappavaara. Med Hitachin kan förstärkning och borrning ske 15-17 meter över marknivå.

TEXT:

Vekab, Vittangi Entreprenad & Kross AB, har därmed en unik bärare av borrutrustning. Traditionella borriggar har inte alls den räckvidden, men i LKAB:s två dagbrott i Leveäniemi och Gruvberget utanför Svappavaara behövs det om arbetet ska gå effektivt.

Varje pallslag i de två dagbrotten har en höjd kring 15 meter. Vare sig det ska borras för bergsförstärkning, eller för sprängning så är det ofta en fördel om borrningen kan ske från nivån under. Då behövs inga väg- eller rampbyggen, det är bara att ställa sig nedanför borrplatsen.

Vekabs ägare Hans-Olof Rautio berättar:

– Jag såg Hitachis materialhanterare när den visades på Maskinexpo 2012 och beslöt mig för att köpa den. Maskinens räckvidd och kapacitet avgjorde saken och vi fick den levererad direkt för att göra ombyggnad till borrigg.

Det är Wikstens Maskinservice i Skellefteå som i samarbete med Hitachis generalagent Delvator AB svarat för ombyggnaden. Maskinen har fått snabbfäste och rototilt för montage av en ExcaDrill 45 borrbalk på stickan. Hitachins el och hydraulik har modifierats för att ge rätt funktioner till borr, kompressor och dammsugare.

– Allt fungerar som vi tänkt oss. Nu kan vi använda maskinen för både bergsförstärkning och för vanlig borrning.

– Vi står på pallnivån under platsen där det ska borras och når därifrån upp med borriggen. ExcaDrillen är kraftfull och vi kan borra till 29 meters djup. Balk och rototilt väger nära 4 ton, men det är inga problem att hantera vikten, berättar han.

Den unika borriggen är Vekabs första. I övrigt har företaget ungefär 25 maskinenheter bestående av bland annat grävare, tipptruckar och bandschaktare.

– Det här projektet har gått så bra att vi kanske satsar på en rigg ytterligare. I så fall har jag tänkt att vi utrustar en vanlig grävare med en mindre ExcaDrill. Sedan kan vi växla mellan vilken som bär respektive balk, beroende på vilka jobb som ska utföras.

– Tack vare snabbfästena tar det bara fem minuter att växla redskap och vi kan använda optimala maskinresurser beroende på vad jobben handlar om, säger Hans-Olof Rautio.

FAKTA:

• Hitachis ZX250W-3MH är en specialmaskin för bland annat materialhantering inom exempelvis återvinningsbranschen. Maskinen är hjulburen och har rak bom och sticka, samt höj- och sänkbar hytt som ger maskinföraren sikt från ungefär 5,5 meters höjd. Hitachis materialhanterare finns både larv- och hjulburna i vikter från 23 upp till 55 ton.

• ZX250W-3MH har i originalutförande en arbetsvikt på 28.900 kg. Bommen är 7,5 meter och stickan 5,5 meter. Maskinen har solida, punkteringsfria däck och en 4-cylindrig Isuzu-motor på 122 kW (164 hk). Hydraulik och el är anpassat för materialhantering, men kan modifieras för andra uppgifter.

• ExcaDrill 45 är en mångsidig borrutrustning för olika uppgifter. Den borrar 29 meter med håldiameter på 51-102 mm. Utrustningen (exklusive rototilt) väger 2600 kg.

• För information om Hitachi materialhanterare med borrutrustning, välkommen att kontakta Delvators Lars-Erik Nordström, tel 0761-11 10 71.

• LKAB:s järnmalmsbrytning i Leveäniemi och Gruvberget är två av de nya gruvor som nyligen öppnats och som ingår i vad som kallats Europas största järnmalmsprojekt.