Det här är allmänhetens betyg på mandatperioden

Mandatperioden börjar gå mot sitt slut. Men hur tycker väljarna att det har gått? Demoskop har tillsammans med Expressen bett allmänheten att sätta betyg på politiken de senaste fyra åren.

Undersökningen visar att allmänheten är kritiska. Knappt sex av tio ger ett ganska eller mycket dåligt samlat betyg på hur svensk politik har fungerat de senaste fyra åren. Yngre personer är mest kritiska - 66% ger ett ganska eller mycket dåligt samlat omdöme.

Sverigedemokraterna är det parti man anser ha agerat mest effektivt i riksdagen för att få igenom sin politik, samtidigt som partiet får sämst betyg när det gäller att ha seriösa och trovärdiga företrädare.

Sett till parti- och blocksympati är SD-väljarna mest nöjda med hur det egna partiet agerat under mandatperioden. Alliansväljarna är minst nöjda. Bland annat ger Alliansväljarna betyget 2,3 av 5 i medelvärde på frågan hur effektivt de anser att Alliansen har agerat för att få igenom sin politik. De rödgröna väljarna ger regeringen godkänt i betyg.

– Det har varit fyra år som många väljare ser ut att sammanfatta med tre ord: invandring, Sverigedemokraterna och Decemberöverenskommelsen. Det här är också tre saker som hänger nära samman med varandra, och som tillsammans har skapat många politiska låsningar som har gjort det här till en mandatperiod som väljarna överlag är tämligen missnöjda med, säger Peter Santesson, chef för opinionsanalys på Demoskop.

Här kan du läsa rapporten i sin helhet.