Ny undersökning: Allmänheten splittrad i migrationsfrågan

Med anledning av de pågående migrationspolitiska överläggningarna har Demoskop på eget initiativ genomfört en undersökning av allmänhetens uppfattning om vilken inriktning den svenska asylpolitiken bör ha i dagsläget.

Undersökningen visar att allmänheten är splittrad i frågan. Det väger i stort sett lika mellan dem som förespråkar att den nuvarande asylpolitiken bibehålls och dem som förespråkar att den görs mer restriktiv. Samtidigt visar undersökningen att åsikterna skiftar både mellan könen och olika delar av Sverige.

I undersökningen ställdes följande fråga (1 022 intervjuer, slumprekryterad webbpanel):

Vilket av följande alternativ stämmer bäst överens med din huvudsakliga uppfattning om hur Sverige bör hantera den nuvarande asylinvandringen?

• 1)Sveriges asylpolitik bör vara inriktad på att bibehålla nuvarande regler och i stället ta fram de resurser som krävs för att hantera asylinvandringen.
  • 2)Sveriges asylpolitik bör göras mer restriktiv för att minska antalet sökande så att nuvarande resurser räcker för att hantera asylinvandringen.

Undersökningens huvudsakliga resultat:

• 51 procent svarar att asylpolitiken bör göras mer restriktiv, 47 procent svarar att nuvarande regler bör bibehållas och resurser tillföras. Skillnaden är så pass liten att det inte är statistiskt säkerställd i undersökningen vilket alternativ som har störst stöd.
  • Män har en mer restriktiv syn än kvinnor. 58 procent av männen svarar att asylpolitiken bör göras mer restriktiv, vilket kan jämföras med att 44 procent av kvinnorna svarar detta. 52 procent av kvinnorna förespråkar en inriktning på att bibehålla nuvarande regler, 41 procent av männen.
  • Yngre är mer inriktade på att bibehålla nuvarande asylpolitik, äldre är mer inriktade på att den bör bli mer restriktiv. 51 procent i åldern 18–39 år vill behålla nuvarande politik medan 41 procent av personer i åldern 65– år vill detta.
  • Bland alliansväljare dominerar den restriktiva uppfattningen (58 procent), bland rödgröna väljare dominerar inriktningen att nuvarande asylregler bör behållas (75 procent). Samtidigt syns skillnader inom alliansens väljare, där moderata väljare är mer restriktiva medan centerväljare är mer inriktade på att behålla nuvarande regler.
  • Åsikterna varierar också geografiskt. I storstadsområden dominerar uppfattningen att nuvarande asylpolitik bör behållas (53 procent). I övriga stadsområden och övriga landet dominerar däremot uppfattningen att asylpolitiken bör göras mer restriktiv (55 respektive 53 procent).

• Antal intervjuer: 1 022
  • Målgrupp: Allmänheten
  • Fältperiod: 13–16 oktober 2015
  • Metod: slumpmässigt rekryterad webbpanel
  • Vägning: För att korrigera eventuella skevheter i urvalet har resultatet vägts med avseende på parti, kön och ålder.