Demoskops väljarbarometer för september

I Demoskops/Expressens väljarbarometer för september har de rödgröna (48,9%) alltjämt ett markant övertag i opinionen, men inte längre egen majoritet. Alliansen stöds nu av 39,9%, vilket är en ökning med 2,8 procentenheter i förhållande till det rekordlåga stödet i juli. Det skiljer nu 9 procentenheter mellan de politiska huvudalternativen.

Förändringarna är överlag små, men några väsentliga observationer kan göras.

Moderaterna (25,1%) ligger i stort kvar på nivån från juli. Ett minus med 0,2 procentenheter innebär dock att stödet är det lägsta sedan september 2008. De övriga tre Allianspartierna går framåt något. Folkpartiet (6,6%) ökar med 1,0 procentenhet, Kristdemokraterna (3,7%) med 0,7 och Centerpartiet (4,5%) med 1,3. Över en längre tid har den generella tendensen varit att de mindre Allianspartierna har försvagats medan M har stärkts. Den tendensen förefaller nu ha avtagit. Allmänborgerliga väljare har till någon del vänt tillbaka från Moderaterna. Endast KD är under spärren, men samtidigt relativt nära densamma.

Medialt är det ganska lite som gått regeringens, och kanske framförallt Moderaternas,  väg under senare tid. Vården och skolan fortsätter kritiseras och arbetslösheten har bitit sig fast på en hög nivå. När det gäller den viktigaste politiska frågan så finns en tendens att vården kommer ifatt arbetslösheten och det är inte en utveckling som gynnar Moderaterna. M:s paradfråga, ekonomin, har hamnat i bakvatten nu när hoten om den ekonomiska krisen inom Euroområdet inte längre dominerar i media.

När det femte jobbskatteavdraget framstår som den tydligaste reformåtgärden från regeringen så riskerar regeringen, och framförallt Moderaterna, att uppfattas som passiva och idéfattiga, vilket bestraffas av väljarna.

Socialdemokraterna (31,7%) har å sin sida också tappat mark (-2,0 procentenheter). För Löfvens del är det det lägsta stödet sedan han tillträdde som partiordförande.  Det innebär också att de två dominerande partierna just nu dominerar mindre än vanligt, S och M samlar tillsammans 56,8% av väljarna. Just Socialdemokraternas likheter med Moderaterna ligger dem sannolikt i fatet. Att man ogillar, men accepterar, ett femte jobbskatteavdrag ger inte heller signaler om en annan inriktning i politiken. Förtroendet för Löfven är alltjämt utbrett, men konkretiseringsgraden har hittills varit låg och de skarpa förslagen få. Svårigheterna att hålla ihop partiets vänster- respektive högerinriktade väljare är inte heller obetydliga och frågan om utformningen av en potentiell regering återstår också att hantera.

Vänsterpartiet (7,1%) backar 0,7 procentenheter, medan Miljöpartiet (10,1%) ökar med 1,2.

Sverigedemokraterna (10,1%) tappar 1,5 procentenheter från rekordnivån i julimätningen, men bibehåller ett historiskt stort stöd.

Höstbudgeten, skuggbudgetarna och eventuellt fortsatta diskussioner och spekulationer om möjliga regeringskonstellationer kommer att påverka väljarna under de närmaste månaderna.