Odlinglåda med resurssnål självbevattning

Nu behöver inte torra somrar och lite nederbörd sätta stopp för dina drömmar om närodlat i trädgården. Med hållbar resurs- och vatten snål odling kan fler människor bli mer självförsörjande på mat.

DENIOS hyllar och stöttar smarta initiativ

Olika metoder för hållbar resurs- och vatten snål odling blir mer och mer populärt, inte minst inom bistånd och hjälpinsatser, för att göra människor självförsörjande på mat och mindre sårbara för katastrofer. Här hemma i Sverige har torra somrar med liten nederbörd krävt både tillsyn av växterna samt bevattnings insatser och där någonstans brukar de flesta ge upp drömmen om närodlat i trädgården.

Nu vill vi hylla Mats Johansson på Mackan Bygg & Skogsarbeten AB som har utvecklat en riktigt smart mobil odlingslåda som till och med kan lämnas utan tillsyn i några veckor.

Så här fungerar odlingslådan:

En soldriven pump förser bädden med vatten, överskottsvatten rinner tillbaka till en tunna, tunnan står under ett stuprör så ev. regnvatten fyller på tunnan. När inte regnvatten räcker fyller man på med annat vatten. DENIOS plastdunk utgör en reservoarcistern med en nivåreglering i som styr pumpen. Tack vare en soldriven dränkbar pump i tunnan får man en cirkulation utan att vara beroende av elnät och är samtidigt miljövänlig.

Passar flera olika grödor

Här kan exempelvis odla potatis, bondböna, sockerärtor, rödbetor, lök, jordgubbar, persilja, sallad och kål. Lådan kan utrustas med glas eller plast över för att bli som en drivbänk under försäsong.

Kapillärbevattning, dvs att den vattnas underifrån, gör den vattensnål. Vattennivån i lådans botten kan regleras på ett fiffigt sätt och i kombination med ett speciellt utformat uppsugningslager styrs hur fuktig man önskar att jorden ska vara. Eftersom det vattnas underifrån stimuleras rötterna att söka sig neråt och det kan vara torrt i ytan utan att växterna mår illa när de rotat sig. Det funkar perfekt ihop med täckodling för att ytterligare reducera avdunstningen och vanlig naturgödsel funkar perfekt.

Grannen kan ligga kvar i hängmattan

Eftersom den är automatisk och vattensnål kan du åka bort minst ett par veckor även under hetaste sommardagarna och den sköter sig själv utan att någon behöver komma och vattna åt dig.

Växterna i den här lådan växer i genomsläppliga odlingskassar som har många fördelar. Vill man inte ha odlingen mobil eller i en låda ovan mark kan den med fördel helt eller delvis grävas ner och den kan cirkuleras mot fiskodlingsbassänger eller om du har en damm eller bäck i närheten kan den förses med vatten därifrån och finns det fisk så kan den ge näring till växterna i bädden, avslutar Mats Johansson.

Vi på DENIOS gillar smarta initiativ. Både stora och små. Vill du se mer av odlingslådan?

Klicka på:  filmen om odlingslådan på Youtube