Brandsäkert skåp - skillnaden mellan storbrand eller en liten notis i lokaltidningen.

Värmen i plåtskåpet får kemikalierna att självantända

Felaktig kemikaliehantering på industrier leder snabbt till storbrand om olyckan är framme. Även om brandfarliga kemikalier står ordentligt märkta, på sin plats i plåtskåpet utgör de en fara om brand uppstår, då värmen i plåtskåpet får kemikalierna att självantända och reagera med varandra. Det är även vanligt att kemikalieskåp med brandklassade kemikalier har dörrar på vid gavel, ofta i närhet till produktionsprocessen. Vem riskerar livet och stänger dessa vid brand? DENIOS Brandsäkra skåp ger säker förvaring av brandfarliga kemikalier och ökar säkerheten avsevärt.

Säker lagring av kemikalier direkt vid arbetsplatsen

DENIOS brandsäkra skåp har teknik i framkant: De klarar kraven och är godkända i enlighet med standarden SS-EN 14470-1 -Säkerhetsskåp för brandfarliga vätskor. Miljöfarliga och brandfarliga kemikalier lagras därmed säkert och lagenligt med 90 minuters brandmotstånd direkt vid arbetsplatsen. Med en handtryckning, "one-touch", öppnas båda pardörrarna samtidigt. Efter cirka 60 sekunder stängs dörrarna automatiskt av en elektrisk puls.

– Omfattningen av oavsiktliga industriolyckor där kemikalier är inblandade fortsätter att växa snabbt. DENIOS jobbar nära industrier för att se hur det dagliga arbetet med kemikalierna ser ut och hur man kan öka säkerheten. Kemikaliehanteringen ska vara smidig, annars finns risken för genvägar där säkerheten frångås i stressade situationer. Är kemikalierna lättillgängliga och samlade på en plats, så som i ett brandsäkert skåp från DENIOS, blir arbetsprocesserna tydliga och enkla, säger företagets VD Linus Jacker.

Både stora och små brandsäkra skåp

DENIOS Brandsäkra skåp, exempel modell G-1201, har yttermått 1200 x 600 x 1970 mm (B x D x H). Skåpet minskar platsbehovet med 30 %, i jämförelse med traditionellt kemikalieskåp, tack vare pardörrarna

När utrymmet är begränsat kommer det "lilla" G-1200-F med sina kompakta yttermått på 1200 x 600 x 1300 mm (B x D x H) till användning. Skåpen är utrustade med pardörrar, justerbara hyllplan och uppsamlingskärl i botten, frånluftsanslutning (NV 75) på skåpets ovansida och passar för små till medelstora lagringsutrymmen.

Mer information om säker hantering av miljöfarliga ämnen finner du i det senaste numret av DENIOS huvudkatalog, som kan beställas på tel. 036-395660 eller besök www.denios.se/katalog