DENIOS i stort samarbete kring kemikalieseminarium.

"Tillsammans löser vi kemikalieutmaningarna" är namnet på sommarens Kemikalieseminarium, 7-8 juni i Göteborg, med syftet att skapa en mötesplats för kunskapsökning kring kemikaliehantering och risker. Denios som arbetar med produkter för hantering av kemikalier samt personsäkerhet har slutit sig samman med bl.a. Arbetsmiljöverket, Naturskyddsföreningen, KTH, samt ECOonline för att öka medvetandet hos deltagarna.

Det är andra året i rad som seminariet arrangeras i Göteborg och med flertalet nya forskningsrapporter som kablas ut i media är kemikalieämnet högaktuellt. Deltagarna som arbetar inom Hälsa, Miljö och Säkerhet kommer under sommarseminariet bli uppdaterade med det senaste inom forskning, lagstiftning, tillsyn och hanteringen av kemikalier i vardagen. På programmet finns bl.a. Charlotta Håkansson, Arbetsmiljöinspektör på Arbetsmiljöverket som berättar om kraven i de nya föreskrifterna; AFS 2011:18 och AFS 2011:19 (börjar gälla från 1 juli 2012) samt Christina Rudén, Professor i toxikologisk riskbedömning, KTH med föreläsningen "Nya risker, gamla regler. Vilka förändringar krävs för en hållbar kemikalieanvändning?"

Vill öka kunskaperna kring säker kemikaliehantering.

"-Vi får indikationer om att kunskapen kring kemikaliehantering ofta är bristfällig och att riskmedvetandet är lågt. I Tyskland där Denios grundades har man under många år utbildat på seminarier i ämnena aktuell lagstiftning, miljöskydd samt driftsäkerhet med positiv utveckling för miljö och människa som följd. Vi tycker det är mycket positivt att kemikaliedebatten har väckts i Sverige och är därför stolta sponsorer av kemikalieseminariet", säger Linus Jacker VD på DENIOS Sverige.

Goda exempel visas upp under dagarna så som Hållbarhetsarbete inom Akzo Nobel och även utdelning av priset ECOonline Award - Årets kemikalieregister.

Läs mer om: DENIOS gränsöverskridande miljöskyddsarbete

Läs: Hela programmet  Sommarseminarium

Anmäl dig till sommarseminarium här!

• Miljö, energi

Med hög produktkvalitet, snabb leveranssverice och kompetent rådgivning erbjuder vi bättre kundvärde. Kunder kan lita på DENIOS som ansvarsfull partner som löser alla problem inom hantering av farliga ämnen.