Först i Sverige med certifierad rådgivning kring brandfarlig vara

Certifierad kemikalierådgivning

Marie Sundell på DENIOS AB är först i Sverige att få sina kunskaper om brandfarlig vara i arbetsmiljö certifierade. Utbildningen hölls i Gründau utanför Frankfurt i Tyskland.
– Under utbildningen fick jag djupare förståelse om förvaring av brandfarlig vara på arbetsplatser och en grundlig genomgång av vad den europeiska standarden SS-EN 14470-1, för brandsäkra skåp
innebär. Certifikatet ger en trygghet för kunderna och utgör ett bevis på mina kunskaper, säger Marie Sundell.

Många funderingar kring kemikaliehantering

Marie har arbetat med rådgivning kring kemikaliehantering och förvaring av brandfarlig vara sedan 2010 och kundernas funderingar kring vad som gäller vid kemikaliehantering är många. Frågor såsom hur kemikalier ska förvaras, vilka volymer som är tillåtna, vilken ventilation som krävs, vad kan samlagras och när uppstår explosiva zoner är några exempel.

– Med certifikatet kommer en trygghet mot kund. Men framförallt har utbildningen bidragit till att jag känner mig tryggare i mitt eget arbete. Nu har jag den kunskap som krävs för att rådge mina kunder till en säkrare arbetsmiljö, säger Marie.

3 minuter till eldinferno vid förvaring av aerosoler

Vid förvaring av brandfarlig vara i ett vanligt plåtskåp har man 3 minuter på sig innan ett eldinferno eller en explosion bryter ut. Andra skåp på marknaden, som är utformade enligt en svensk metod för skåp i butiksmiljö, är avsedda enbart för fabriksförslutna förpackningar. De utgör en risk i sig när de används vid en arbetsplats, så kallad aktiv lagring och ångor pyser ut ur öppna förpackningar.

– Alla som förvarar brandfarligt såsom lim, lack, färgburkar och aerosoler i vanliga plåtskåp borde åka till Frankfurt för att med egna ögon se hur brand uppstår och vad som händer vid brand. Då är jag ganska övertygad om att man skulle ändra sitt sätt att jobba och planera sin kemikaliehantering bättre, avslutar Marie Sundell.

Behöver du rådgivning kring brandfarlig vara i arbetslokaler? Få gratis konsultation