Laleh tar plats i Denniz Pop Awards-juryn

Inför Denniz Pop Awards 2015 har juryn valt att bjuda in en ny medlem - artisten, musikern, låtskrivaren och producenten Laleh. Hon kommer nu, tillsammans med resten av juryn, att lyssna på och bedöma de bidrag som kommer in till priserna “Årets rookie artist/band” och “Årets rookie låtskrivare/producent”.

Juryn i Denniz Pop Awards består sedan tidigare av Denniz Pop:s producent- och låtskrivarkollegor från legendariska studion Cheiron, bland andra Max Martin, Jörgen Elofsson, Andreas Carlsson och Rami Yacoub. Laleh blir den första juryn väljer in utanför Cheiron-kollektivet. Hon är dessutom den enda i juryn som, förutom att vara producent och låtskrivare, själv har en artistkarriär - och den första kvinnliga jurymedlemmen.

- Popmusiken påverkar vår samtid mer än någon annan musikform idag så jag kommer att titta efter musikskapare som kan kombinera poplåtar med ett djup, det är där utmaningen ligger enligt mig. Jag hoppas också att jag kan bidra till att förenkla för andra tjejer när de ska göra samma resa som jag har gjort, fler kvinnor i dessa yrkesroller kommer att bidra till en annan typ av branschmiljö, säger Laleh.

Laleh, som just nu jobbar som låtskrivare och producent i LA, har över 13 år i musikbranschen. Hon personifierar mycket av det juryn söker hos pristagare i Denniz Pop Awards. Redan 2005 när hon släppte sin första stora hitsingel “Live Tomorrow” visade hon på en stor bredd som låtskrivare och producent, och blev då den första kvinna att ta hem en Grammis som “Årets Producent”. Laleh har en förmåga att kunna skriva allt från svenska klassiker till klockren monsterpop på engelska.

- Vi i juryn har alla stor respekt för Lalehs musikskapande. Hon är en sann förebild, såväl för oss som för unga musiker och artister. Vi är otroligt glada att hon ville ställa upp och vet att hon kommer att tillföra mycket i våra diskussioner kring musiken vi får in genom bidragen, säger Jacob Schulze, jurymedlem och initiativtagare till Denniz Pop Awards.

Ansökningsperioden för att skicka in bidrag till Denniz Pop Awards 2015 startade den 17 mars löper fram till den 11 maj.

Juryn i Denniz Pop Awards består av:
Laleh, Max Martin, Rami Yacoub, Jörgen Elofsson, Andreas Carlsson, Jacob Shulze, John Amatiello, Kristian Lundin, David Kreuger och Per Magnusson.

Priserna, som beslutas av juryn och delas ut den 11 juni:

• Årets rookie artist/band
  • Årets rookie låtskrivare/producent
  • The Grand Prize
  • Årets MVP

Datum, Denniz Pop Awards 2015:

• 11 maj: Sista dag att skicka in ansökningar
  • 20 maj: Juryn presenterar tre nominerade i varje rookie-kategori
  • 20 maj till den 10 juni: Folkets röster på de sex nominerade i rookiekategorierna
  • 11 juni: Vinnarna avslöjas och priser delas ut under Denniz Pop Awards galamiddag