För-EM spelas i september

För-EM spelas i september

Det är idag 439 dagar kvar till premiären av UEFA F17-EM som avgörs i Sverige i maj 2020. Som uppladdning för mästerskapet kommer det mellan 11 och 17 september spelas ett för-EM i samma städer som mästerskapet 2020 – närmare bestämt Falkenberg, Varberg, Halmstad och Ängelholm. Då kommer F03-landslaget matchas mot Spanien och Tyskland, Europas två bäst rankade lag, samt USA.
- Det kan inte bli bättre. Jag är otroligt glad för spelarnas skull, säger förbundskapten Pia Sundhage.

I december 2016 beslutades att Sverige på nytt skulle stå som arrangör för ett Europamästerskap i fotboll. I dag återstår nu bara 439 dagar innan domaren blåser igång premiärmatchen av UEFA F17-EM 2020 den 9 maj.

I september påbörjas kvalet till mästerskapet för F03-landslag i Europa. Men Sverige, som är direktkvalificerat som värdnation, och Spanien och Tyskland, Europas två bästa nationer går in i kvalet senare, kommer i stället tillsammans med USA göra upp i ett för-EM i Sverige.

• -Om du tänker hur Tyskland, Spanien och USA spelar så har de alla olika spelstilar. Det är detta som utvecklar fotbollsspelare, att ställa inför olika idéer, olika sätt att spela. Det känns väldigt bra att vi ska möta de här lagen, säger Pia Sundhage.

För-EM spelas i samma städer som UEFA F17-EM 2020 - Falkenberg, Varberg, Halmstad och Ängelholm - och markerar startskottet för uppladdningen mot det mästerskap som följer våren nästa år. För-EM kommer avgöras med speldagar 11, 14 och 17 september. Samtliga lag möter varandra och turneringen ger ett ypperligt tillfälle för lag och värdstäder att förbereda sig för det stora mästerskapet 2020.

• -Det är lika viktigt för laget utanför planen, som det på planen, att förbereda sig inför ett stort mästerskap. Även om för-EM är i ett betydligt mindre format än EM 2020 så har det stor betydelse för organisationen. Vi hoppas dessutom att för-EM ska höja intresset både för flickfotbollen och EM-slutspelet, säger Göran Havik som är SvFF:s organisationschef för UEFA F17-EM 2020.
  • -Nu har jag själv stått inför en massa turneringar tidigare, men aldrig med dessa, spelare och ledare, som jag ska jobba med vid EM 2020. Min erfarenhet är för att lyckas, och känna att man bemästrar saker och ting, så måste man träna och planera. Nu får vi chansen att träna på en turnering, träna på rutiner och den nivå som krävs. Det är viktigt och bra, säger Pia Sundhage.

-Vi i Falkenberg är stolta över att få vara värdar för detta evenemang. Vår fantastiska arena och det värdskap vi har i Falkenberg kommer skapa en härlig fotbollsupplevelse som gör skillnad. För även om vi får möjlighet att visa upp Falkenberg som en fantastisk plats att bo på och besöka, är det ännu viktigare att sätta fokus på tjejidrotten. En sådan här tävling tror vi kan bidra till ett ökat intresse som generar mer utövare inom sporten och bygger ett ännu starkare föreningsliv, säger Fredrik Janson Vd på Destination Falkenberg AB.

Spelschemat med spelstäder och avsparkstider för respektive speldag kommer offentliggöras framöver närmare starten av för-EM 2019.