​70 procent av alla utländska resenärer väljer Jönköping

​70 procent av alla utländska resenärer väljer Jönköping

Trots regn och rusk var det rekordmånga som besökte Jönköpings kommun under sommaren. Hela 70 procent av alla utländska gästnätter på hotell i länet hamnar i Jönköpings kommun.

Som femte största hotellkommun i Sverige ligger Jönköpings kommun i täten när det gäller de utländska besökarna enligt nya siffror från inkvarteringsstatistiken framtagen av Tillväxtverket.

– Det har varit en jättebra turistsommar. Det finns många faktorer som kan ligga till grund för denna markanta ökning. Elmia Wood som är en stor internationell mässa hade en viktig betydelse för turismen i juni och lockade till sig tiotusentals människor från hela världen. Vi ser även att antalet utländska bussgrupper ökar, säger Johan Lind, destinationsutvecklare på Destination Jönköping.

Inkvarteringsstatistiken visar att besöksnäringen utanför Europa har ökat som mest med människor från USA och Asien (främst Kina och Sydkorea). Trots en liten minskning står Tyskland för 40 procent av de utländska gästerna.

En stark sommar

Under juni till augusti syntes en ökning på 5,3 procent för beläggningen i kommunen, alltså 18 400 gästnätter mer jämfört med 2016. Det totala antalet gästnätter för sommaren blev 363 000 där juni var månaden som genererade i flest antal. Att bo på hotell var det klart vanligaste sättet att övernatta i kommunen, följt av camping.

Totalt har besöksnäringen ökat med 4,2 procent, vilket motsvarar 24 400 gästnätter, från januari till augusti. Det är 3,1 procent mer än vad riket har ökat.

– Året som helhet ser ut att bli fantastiskt bra, kommenterar Johan Lind. Vi tycker det är otroligt roligt att vår destination är attraktiv och att vi ser så fin statistik, fortsätter han, men vi vill fortsätta att utvecklas som ett resmål. Den moderna resenären ställer allt högre krav och reser allt mer. För att möta dessa krav behöver vi som destination utvecklas och ligga i framkant. Vi arbetar aktivt med aktörer inom besöksnäringen och hjälper dem att utvecklas för att möta trender och förväntningar från dagens resenärer.

Fakta

Gästnätter för samtliga anläggningar juni-augusti (hotell, stugby, vandrarhem och camping)

Totalt 363 000 gästnätter i Jönköpings kommun +5,3 procent (+18 400 gästnätter). Jönköpings län, + 6,0 procent. Riket -2,4 procent.

Svenska gästnätter Jönköping Kommun +1,7 procent (+4 500), utländska gästnätter +16,6 procent (+13 900).

Jönköpings kommun är den femte största hotellkommunen i Sverige i antal rum (Stockholm, Göteborg, Malmö och Sigtuna/Arlanda)

För ytterligare information:

Johan Lind, destinationsutvecklare för Destination Jönköping, 0703-04 00 08

Destination Jönköping AB skall öka den geografiska platsen Jönköpings kommuns attraktionskraft och generera tillväxt genom att få fler tillfälliga besökare till Jönköpings kommun inom områdena turism, event och möten/kongresser