IRONMAN 70.3 Jönköping 2018 är slutsålt!

IRONMAN 70.3 Jönköping 2018 är slutsålt!

IRONMAN 70.3 Jönköping – Sveriges näst största triathlontävling efter IRONMAN Kalmar, är nu för första gången slutsålt med mer än 200 fler deltagare än föregående år.

Dubbla rekord

- Jag tillsammans med mitt team är otroligt glada att få vara med om den positiva utvecklingen som IRONMAN 70.3 Jönköping upplever. I år är första året som vi säljer slut och på grund av det höga trycket så har vi dessutom utökat platserna med fler än 200 deltagare än tidigare år. Vi är glada att se att loppet sedan sitt premiärår år 2016 hela tiden fortsätter att attrahera mer och mer internationella deltagare och i år består loppets startfält av 30% internationella besökare jämfört med tidigare år då motsvarande siffra har varit 20-22 %. Som tävlingsledare är det fantastiskt att se att vi även har många deltagare som kommer tillbaka till oss, år efter år, säger Mattias Markenstrand, Race Director IRONMAN 70.3 Jönköping.

- Vi är mycket stolta och glada över att IRONMAN 70.3 Jönköping för första gången är slutsålt. Vi är mycket nöjda med vårt samarbete med IRONMAN och ser fram emot att välkomna alla deltagare med sina familjer ifrån 51 olika nationer till staden den 8 juli, säger Ante Jankovic, Manager för Jönköping Convention Bureau, Destination Jönköping.

Jönköping stad som arena
Tävlingen äger rum den 8 juli 2018 och går av stapeln i Jönköpings stadskärna där deltagarna simmar 1,9 km i Munksjön, cyklar 9 mil på en bana via Huskvarna, Klevaliden, Bunn, Ölmstad, Skärstad och Kaxholmen för att sedan avsluta med en 2,1 mil lång löpning i Jönköping city.

Tidigare i år blev IRONMAN 70.3 Jönköping utsett till det mest rekommenderade 70.3 loppet i världen i konkurrens med 110 andra lopp i världen. 70.3 motsvarar den totala distansen i måttangivelsen miles som deltagarna genomför under ett 70.3 triathlonlopp. IRONMAN 70.3 Jönköping är även bland de främsta loppen i världen med högst andel kvinnliga deltagare där 26,6% utav de startande i år är kvinnor.

Lopp även för de minsta deltagarna
Utöver IRONMAN 70.3 Jönköping så erbjuder även eventhelgen i Jönköping en tävling för de minsta deltagarna – IRONKIDS Jönköping den 6 juli. Loppet är ett Fun Run där barn mellan 3-13 år erbjuds att springa på delar av samma sträcka som de vuxna springer på under söndagens lopp och där även målgången är densamma i Rådhusparken som för IRONMAN 70.3 Jönköping. Mer information om tider och distanser för IRONKIDS Jönköping finns här.

Destination Jönköping AB skall öka den geografiska platsen Jönköpings kommuns attraktionskraft och generera tillväxt genom att få fler tillfälliga besökare till Jönköpings kommun inom områdena turism, event och möten/kongresser