Jönköping blir arena för spel

Jönköping blir arena för spel

I samband med Dreamhack Summer förvandlas Jönköping till en arena för spel. Förutom över tiotusen spelentusiaster på Elmia där världens största digitala festival sedvanligt hålls, skapas nu aktiviteter i Jönköping City. Bakom satsningen står SpelArena som drivs av Studiefrämjandet och Druidz E-Sport med stöd av Regionförbundet Jönköpings län, Länsstyrelsen, Jönköpings kommun och Destination Jönköping.

Inom ramen för Stadsbyggnadsvisionen i Jönköping pågår ett utvecklingsarbete för kulturella- och kreativa näringar. Enligt aktuell forskning saknar Jönköping ett stort antal yrkesutövare inom denna sektor i jämförelse med andra jämförbara städer. Regionalt har ett arbete påbörjats för att ta ett samlat grepp om dessa näringar och projektet SpelArena är tänkt att vara en pilot för flera liknande satsningar som knyter verksamheter i regionen närmre varandra.

En nyhet för i år är alltså att spelandet kommer att synliggöras i Jönköpings citykärna och inte enbart på Elmia där Dreamhack hålls. E-sporttävling, retroutställning och livesändningar är bara några exempel på vad som kommer att hända i stan.

– Vi vill sätta ljuset på Jönköpingsregionen som en arena för spel, säger Andreas Westman som är manager på SpelArena med kontor på Science Park Jönköping. Vi har många som brinner för spel i regionen och allt fler som skapar företag och upplevelser kring detta. Genom aktiviteterna på stan i samband med Dreamhack Summer ger vi jönköpingsborna och besökare en inblick i det som håller på att hända.

SpelArena arbetar i nära samverkan med bland annat Stadsbyggnadsvisionen, Jönköpings kommun.

– Vår förhoppning är att datorspelandet och de närliggande kulturområdena ska leda till ett ökat teknikintresse, nya möten och med rätt vägledning leda till nya arbetstillfällen och ett nytt entreprenörskap i regionen, säger Patrik Holst, företagschef på Destination Jönköping och delprojektledare för Kreativa näringar i Stadsbyggnadsvisionen.

Tider och aktiviteter för SpelArena 16 - 20 Juni

Torsdag:
15:00-17:00 Därför är digitalkulturen viktig för regionen
- Tau Petersson, Stunlock Studios (http://www.stunlockstudios.com/)
- Andreas Westman, Druidz e-sport, Control Alt Elite & SpelArena
(http://www.druidz.se, http://ctrlaltelite.se  & http://SpelArena.nu)
- Almir Listo, FutureGames (http://www.futuregames.se/)
18:00 -23:00 Förfesten på Lingon
11.00 Retroutställning
på Gameffect

Fredag:
21.00 Liquid Ham i Rådhusparken (http://www.liquidham.se/?page=blog)
11.00 Retroutställning forts.
på Gameffect
11.00 – 15.00 Momentum Podcast Live – Brostugan (http://www.ctrlaltelite.se/momentum/)
21:00 -23:00 Förfest på Lingon

Lördag:

Söndag:

Måndag:
11.00 – 15.00 Momentum Podcast Live - Brostugan
21:30-02:00 Druidz Efterfest på ”8 glas”

Om SpelArena
Regionförbundet och Länsstyrelsen har finansierat 6 månaders förstuide som Studiefrämjandet driver tillsammans med Druidz E-Sport - Sveriges största E-sportförening med säte i Jönköping.  Under förstudien kartläggs regionens digitalkulturella aktiviteter och handlingsplan för hur digitalkulturella näringar kan stötts tas fram med allt från enskilda utövare till företagare.  www.spelarena.nu

Andreas Westman, manager SpelArena: 0766 27 77 66

Destination Jönköping utvecklar och marknadsför bilden av Jönköping gentemot näringsliv, besökare och invånare.